Wnioski o wypłaty 500 zł będzie można składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do programu włączyło się 18 banków.

Kolejnym etapem wykorzystywania bankowej infrastruktury w relacjach państwa z obywatelem są umowy, na podstawie których przez bankowe e-konto będzie się można dostać do e-urzędu. PKO BP już podpisał w tej sprawie umowę z ZUS. – Chcemy wykorzystać uwierzytelnienie bankowe w e-administracji. W praktyce będzie się można dostać do e-urzędu przez serwis bankowy z wykorzystaniem loginu, hasła i być może dodatkowej autoryzacji kodem jednorazowym. To oznacza, że samo bankowe uwierzytelnienie wystarczy i nie będzie potrzebny podpis kwalifikowany ani dotychczasowy sposób pozyskiwania i wykorzystania profilu zaufanego, które nie stały się powszechne – tłumaczy Piotr Alicki, wiceprezes PKO BP.

Logowanie do serwisu bankowego ułatwi założenie konta na platformie PUE ZUS, ponieważ w ten sposób weryfikowana będzie tożsamość danej osoby, bez konieczności fizycznej wizyty w samym ZUS w celu potwierdzenia profilu zaufanego. Później także samo korzystanie.

PKO BP podpisał już w tej sprawie umowę z ZUS. Także kilka innych banków wkrótce udostępni taką możliwość. Zaawansowane są mBank, Idea Bank, a także Alior. – Samo podpisywanie deklaracji i przeprowadzanie transakcji będzie możliwe tak jak dotąd tylko przy użyciu profilu zaufanego, który jest formą podpisu elektronicznego. Ale już samo uzyskanie czy raczej potwierdzenie profilu zaufanego będzie łatwiejsze. Teraz można to zrobić w urzędzie. Banki chcą, by podobnie było w ich placówkach – tłumaczy Zbigniew Derdziuk, doradca zarządu mBanku. Pracownik banku może mieć uprawnienia potwierdzania założenia profilu zaufanego klienta na portalu ePUAP.gov.pl. Jako pierwsze zgodę Ministerstwa Cyfryzacji na potwierdzanie profilu zaufanego uzyskały Alior i Idea Bank. Ten ostatni chce zbudować przez system bankowy „bramę" do e-administracji dla swoich klientów, czyli małych firm.