First Data, właściciel marki Polcard, największa na polskim rynku firma zajmująca się rozliczaniem transakcji płatniczych, zwiększył udziały rynkowe i zapowiada rozwój.
– W 2010 r. zainstalowaliśmy około 20 tys. nowych urządzeń, głównie terminali, ale także PIN-padów. Podpisaliśmy umowy m.in. ze sklepami JYSK, Media Markt, hotelem Hilton w Gdańsku. Liczba i wartość rozliczonych transakcji wzrosła o 20 proc. Szacujemy, że w 2010 r. zwiększyliśmy udział w rynku z 44,5 proc. do 47 proc. – mówi Janusz Diemko, prezes First Data Polska.
Duża część nowo zainstalowanych urządzeń to punkty, które biorą udział w programie Visa dofinansowującym koszty związane z obsługą transakcji kartowych.
First Data obsługuje blisko 100 tys. urządzeń do rozliczania transakcji kartowych, z czego 70 tys. to terminale, a około 20 tys. PIN-pady. Pozostałe 10 tys. urządzeń to własność akceptantów, a First Data rozlicza transakcje przeprowadzone przy ich użyciu ( punkty usługowo-handlowe najczęściej dzierżawią terminale).
Janusz Diemko prognozuje, że w 2011 r. rynek może urosnąć o 15 – 20 proc., biorąc pod uwagę wartość rozliczonych transakcji. – Chcemy zwiększać skalę naszej działalności w podobnym tempie. Planujemy, że w 2011 r. zainstalujemy ponad 20 tys. nowych terminali – mówi szef First Data Polska. Dodaje, że program wspierania płatności bezgotówkowych prowadzony przez Visa może zwiększyć tempo instalowania nowych terminali. Jednak w związku z tym, że dotyczy on przede wszystkim małych punktów usługowo-handlowych, to w nadchodzącym roku nie przełoży się jeszcze na duży przyrost liczby i wartości transakcji.