Reklama

Zysk pójdzie na spłatę długów

Ani Renault, ani Skarb Państwa nie wezmą od AwtoWAZ dywidendy za 2010 r., mimo że koncern miał zysk. Pieniądze pójdą na spłatę długów tego producenta samochodów Łada

Publikacja: 19.05.2011 14:13

Największy rosyjski producent aut osobowych miał w 2010 r. 3,6 mld rubli (130 mln dol.) zysku. Ale dług na koniec roku wynosił 75 mld rubli (2,68 mld dol.), a największym kredytobiorcą był państwowy akcjonariusz AwtoWAZ - Rostechnologie. Dostał on z budżetu państwa pieniądze na wznowienie praktycznie zamrożonej w kryzysowym 2009 r. produkcji samochodów.

W połowie 2009 r. AwtoWAZ musiał wstrzymać pracę z powodu ogromnego zadłużenia (ponad 3 mld dol.) i spadku popytu na łady (90 tys. aut czekało na placu na chętnych, sprzedaż spadła o połowę). Strata wyniosła ponad 49 mld rubli (ok. 1,5 mld dol.).

W 2010 r. łady sprzedawały się najlepiej ze wszystkich marek, dzięki rządowemu programowi utylizacji starych samochodów.

Sprzedaż marki łada wyniosła prawie 518 tys. sztuk, z czego 42 tys. aut pojechało za granicę. W sumie AwtoWAZ zwiększył sprzedaż w Rosji o 48 proc. rok do roku. Udział w rynku wyniósł 25 proc.

Ubiegłoroczne wyniki są gwarancją, że główni akcjonariusze - Rostechnologie (25 proc.), Renault  (25 proc. plus akcja) i Sbierbank (26 proc.) nie będą już tracić.

Reklama
Reklama

Na ten rok koncern zapowiedział wzrost produkcji do 559 tys. aut (wzrost o 8 proc.).

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama