Mamy problem ze zrozumieniem zapisów umów

Mnożenie wymogów utrudnia konsumentom wybór

Publikacja: 25.05.2011 04:55

Największy problem klienci mają z przebrnięciem przez przesadnie długie umowy z bankami i ubezpieczy

Największy problem klienci mają z przebrnięciem przez przesadnie długie umowy z bankami i ubezpieczycielami.

Foto: Rzeczpospolita

Przesadnie rozbudowane zapisy uniemożliwiają klientom świadomy wybór usług finansowych. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że największym problemem dla klientów zawierających umowy dotyczące usług finansowych są ich przesadna długość oraz zbyt mały druk.

– Wymogi prawne nakładają obowiązek zawarcia w umowie tak wielu zapisów, że w rezultacie klient dostaje książkę. I nie dotyczy to tylko instytucji finansowych, ale też jest powszechne przy kupnie telefonu komórkowego – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Klient wszechwiedzący

Z kolei z badania zrealizowanego przez Deutsche Bank wynika, że klienci stosunkowo mało wykorzystują przekazywaną im przez fachowców wiedzę i często są zbyt przekonani o własnej nieomylności. – Właśnie z powodu mało racjonalnych decyzji klientów tak duża odpowiedzialność spoczywa na instytucjach finansowych. To szczególnie istotne ze względu na duże zróżnicowanie potrzeb poszczególnych osób – zauważa Sophie Ahlswede z Deutsche Banku.

Trudności ze zrozumieniem zapisów, a w efekcie często zakup nieodpowiedniej usługi, ma odzwierciedlenie w liczbach. Z danych ZBP wynika, że w 2011 r. obniżyło się społeczne zaufanie do instytucji finansowych. Bankom ufa 41 proc. osób (w 2010 r. 54 proc.), ubezpieczycielom tylko 21 proc. (rok wcześniej 36 proc.), a funduszom inwestycyjnym co piąty Polak (spadek o 1 pkt proc.). Na niezmienionym poziomie 56 proc. pozostaje odsetek osób ufających bankom, z których usług korzysta. – Spadek zaufania można zaobserwować nie tylko względem instytucji finansowych, ale także w bardziej prozaicznych dziedzinach życia. Problemy w Europie wpływają na nasze samopoczucie, ponieważ koszty kryzysu w mniej lub bardziej bezpośredni sposób poniesiemy wszyscy – zauważa Pietraszkiewicz.

Trzeba uprościć

Branża jest zgodna w kwestii potrzeby uproszczenia zapisów w umowach i konieczności edukacji społeczeństwa. Świadomy mechanizmów rządzących różnymi produktami finansowymi klient dokona świadomego wyboru. Przełoży się to na jego zadowolenie.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje