Płytsze kieszenie na święta

Nastroje konsumenckie we wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej dołują. Te święta będą biedniejsze od poprzednich. I oszczędniejsze od tych kryzysowych w 2008 roku, które przypominały bal na Titanicu

Publikacja: 24.12.2011 12:18

Płytsze kieszenie na święta

Foto: Bloomberg

Wtedy jeszcze przeważało przekonanie, że „jakoś to będzie". Teraz konsumenci już wiedzą co znaczy kryzys, który przynajmniej przez kwartał ma być głębszy, niż ten w 2008/9. Teraz statystyczna europejska rodzina według Deloitte wyda na Święta średnio 587 euro, o procent mniej, niż rok temu. Najbogatsze stoły i najlepsze prezenty w Europie będą mieli Francuzi, gdzie statystyczna rodzina planuje wydanie na Boże Narodzenie 606 euro, o prawie 2 proc. więcej, niż rok temu. Dla porównania Niemcy mają być znacznie bardziej oszczędni i wg Deloitte wydadzą nie więcej, niż 470 euro.

Trzymanie fasonu

Jednakże z tego, co twierdzą handlowcy, ankietowani przez Deloitte chcieli trzymać fason i zawyżali swoje świąteczne wydatki, więc ta kwota może okazać znacząco niższa. Sprzedawcy sprzętu elektronicznego mówią o spadku 8-9 procentowym w porównaniu z rokiem ubiegłym. Hiszpanie informują o wydatkach mniejszych o przynajmniej 17 procent, przy tym mają wsparcie sieci domów towarowych takich jak El Corte Ingles, czy sieci sklepów — np Mango czy Cortefiel, które na dwa tygodnie przed świętami obniżyły ceny o 40 proc. Przy tym konsumenci skarżą się, że nadal ceny są nie na ich kieszenie i czekają na „prawdziwe" wyprzedaże, które rozpoczną się po świętach.

Portugalczycy, którzy w tym roku nie dostali na święta 13 pensji zastanawiają się, czy w ogóle coś mają kupować. Organizacja portugalskich pracodawców Confesercenti szacuje, że świąteczne wydatki w tym kraju wyniosą o ok 600 mln mniej, niż przed rokiem. Z kolei Włosi wydadzą o 1, 2 mld euro mniej, niż w 2011, a według organizacji handlu detalicznego Confcomercio 8. na 10. Włochów zapowiada, że tegoroczne święta będą dla nich bardzo skromne. Organizacji pracodawców Cofindustria nie ukrywa, że Włochy czeka teraz zimowa recesja.

Według firmy Conlumino zajmującej się badaniem nastrojów konsumentów w strefie euro sprzedaż detaliczna w krajach używającej wspólnej waluty wzrośnie w przyszłym roku jedynie o 0,7 proc w porównaniu z nie najlepszym 2012. Jeśli skorygujemy ten wynik o inflację, nie będzie żadnego wzrostu, a nawet sprzedaż spadnie o 2,3 proc. To najgorszy wynik od wprowadzenia euro. Ten spadek będzie najgłębszy w Grecji (8 proc.) Portugalii (5,2 proc.) i Hiszpanii (4,2 proc.).

W domu jest taniej

—To nie znaczy, że konsumenci zrezygnują z tradycyjnego Bożego Narodzenia. Tyle, że bardziej będą liczyć pieniądze i na przykład oszczędzą na prezentach dla dorosłych po to tylko, aby dzieci nie odczuły kłopotów rodziców — wyjaśnia Simon Chinn,  autor opracowania Conlumino . To powinno cieszyć producentów zabawek, chociaż okazuje się, że i oni zaczynają odczuwać kłopoty. Chińscy producenci zabawek i bożonarodzeniowych gadżetów skarżą się, że zamówienia w Europy w tym roku spadły o jedną trzecią.

Na tych nastrojach zdecydowanie zyskują supermarkety, gdzie konsumenci szukają tańszych okazji. Często też w krajach, gdzie na uroczystą kolację chodzi się do restauracji tym razem będzie raczej wyprawiona w domu. Prezes holenderskiego Aholda, Dick Boer mówi: — Mam nadzieję, że nasi klienci mniej wydadzą poza domem po to tylko, by zjeść lepiej w domu.

Tyle że przy takiej zmianie popytu cierpią restauracje, puby, a także sklepy sprzedające elegancką odzież, bo w domu mało kto ma ochotę się wystroić.

Boom w Internecie

Płytsze kieszenie konsumentów spowodowały zwiększone zainteresowanie zakupami w Internecie, bo jest tam taniej niż w sklepach. Ale i w tym przypadku konsumenci czekają na wyjątkowe okazje. Przy tym już nawet najbardziej eleganckie domy towarowe uruchomiły sprzedaż internetową. Według badań firmy analitycznej IMRWorld europejska sprzedaż w Internecie w tym roku wzrośnie przynajmniej o 20 proc. W samej tylko Francji ma ona sięgnąć 7,4 mld euro — informuje Xavier Garambois, szef Amazona. com we Francji.

W Wielkiej Brytanii internauci mają dodatkowe ułatwienie — aplikacje do telefonów komórkowych, które pozwalają zrobić zakupy nie tylko bez wychodzenia z domu, ale nawet bez siadania do komputera. W tym kraju z takiej formy robienia zakupów skorzystał co 4. internauta, przy tym ich liczba błyskawicznie rośnie. W 2010 z tej formy skorzystało 0,4 proc kupujących, a w drugim kwartale 2011 jedynie 3,3 proc. Zdaniem Nicka Robertsona, dyrektora generalnego ASOS — firmy specjalizującej się w internetowej sprzedaży odzieży w ciągu 2-3 lat sprzedaż odzieży w sieci sięgnie 20-30 proc.

Wtedy jeszcze przeważało przekonanie, że „jakoś to będzie". Teraz konsumenci już wiedzą co znaczy kryzys, który przynajmniej przez kwartał ma być głębszy, niż ten w 2008/9. Teraz statystyczna europejska rodzina według Deloitte wyda na Święta średnio 587 euro, o procent mniej, niż rok temu. Najbogatsze stoły i najlepsze prezenty w Europie będą mieli Francuzi, gdzie statystyczna rodzina planuje wydanie na Boże Narodzenie 606 euro, o prawie 2 proc. więcej, niż rok temu. Dla porównania Niemcy mają być znacznie bardziej oszczędni i wg Deloitte wydadzą nie więcej, niż 470 euro.

Pozostało 87% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli