Działalność eksportowa małych i średnich przedsiębiorstw to jeden z analizowanych obszarów najnowszej edycji badania Bibby MSP Index, diagnozującego sytuację w polskim sektorze MSP. Sondaż potwierdza, że 46 proc. badanych firm prowadzi działalność eksportową. Dla 1/3 eksporterów sprzedaż zagraniczna stanowi blisko połowę osiąganych przychodów. Eksport staje się dla polskich przedsiębiorstw coraz częstszym sposobem na zrównoważenie przychodów w obliczu spadku sprzedaży na rynku lokalnym.
W badaniu potwierdziło to 45 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Jednocześnie dla 40 proc. badanych, eksport stanowi skuteczny sposób na ograniczenie sezonowości sprzedaży, dla ankietowanych istotna jest również możliwość utrzymania stabilnego zatrudnienia, nawet w sytuacji mniejszej liczby zamówień z rynku lokalnego.
Badanie Bibby MSP Index diagnozuje również bariery utrudniające eksport polskich firm z sektora MSP. Wśród najważniejszych przeszkód respondenci wymieniali: małą skalę prowadzonej działalności, obawy przed nieznanymi kontrahentami , brak znajomości lokalnych przepisów prawa, obawy przed ryzykiem kursowym, jak również brak źródeł finansowania transakcji zagranicznych.
- Analizując bieżący poziom indeksu nastrojów MSP - Bibby MSP Index, który osiągnął w tej fali badania 41 punktów, wiemy, że polscy przedsiębiorcy są przygotowani w nadchodzącym półroczu na mniejszy poziom zamówień. Nasze badanie potwierdziło, że to właśnie eksport i poszukiwanie nowych, zagranicznych rynków jest skutecznym sposobem na zrównoważenie mniejszego popytu na rynku macierzystym - mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.
Jak dodaje, jednym z wymienianych warunków sukcesu w eksporcie jest dostęp do finansowania transakcji.