Gadżety orężem magików od reklamy

Stara prawda głosiła, że dobra reklama musi opowiadać wciągającą historię. Ale dziś coraz częściej lepiej niż najlepszy spot sprzedają się innowacyjne rozwiązania technologiczne stosowane w akcjach promocyjnych i samych produktach.

Publikacja: 28.06.2014 05:00

Pawilon Megafaces wzniesiony podczas olimpiady w Soczi branża reklamowa uznała za najbardziej innowa

Pawilon Megafaces wzniesiony podczas olimpiady w Soczi branża reklamowa uznała za najbardziej innowacyjny projekt minionego roku

Foto: materiały prasowe

Na zakończonym w ostatnią sobotę największym na świecie festiwalu reklamowych pomysłów Cannes Lions całe sztaby jurorów obradowały nad prawie 40 tysiącami zgłoszonych prac, a następnie nagradzały najlepsze w aż 17 kategoriach.

Polskie agencje reklamowe załapały się w tym roku na trzy nagrody. Dwie dostała kampania „Bardzo Dobre Maniery" zrealizowana dla Polskiego Czerwonego Krzyża, jedną – akcja „Język polski jest ą-ę" przeprowadzona na zlecenie Polskiej Akademii Nauk.

Laury dla „cyfrowej Mount Rushmore"

Nie załapaliśmy się tym razem w Cannes na nagrody w bardzo ciekawej młodej kategorii nagradzającej najbardziej innowacyjne rozwiązania zastosowane w produktach i usługach. Nie są to już wprawdzie rozwiązania stricte reklamowe, ale bywa, iż działają na klientów jak magnes.

W ubiegłym roku jedną z zaledwie kilku nagród za takie najbardziej innowacyjne rozwiązanie dostał Getin Noble Bank za wyposażoną w wyświetlacz kartę Mastercard Display.

Rozwiązanie, które w tym roku zdobyło w Cannes Grand Prix w kategorii innowacje, miało za zadanie docierać do mas, a metody, za pomocą których się to udało, powaliły jurorów na kolana.

– Pierwszy raz widzimy coś takiego, jeśli chodzi o rozwiązanie technologiczne – mówił Tom Bedecarré z firmy AKQA, przewodniczący jury oceniającego prace w tej kategorii, cytowany przez magazyn „AdWeek". Inny juror, Sune Kaae z R/GA, dorzucał: – To właściwie nowa forma sztuki.

Tym, co tak zachwyciło specjalistów, był Pawilon Megafaces (Megatwarze) – gigantyczna budowla wzniesiona w rosyjskim Parku Olimpijskim w Soczi. Od zwykłego budynku odróżniała go pokryta specjalną membraną ściana.

Za materiałem znajdowała się wykonana z LED-owych kulek fasada, która dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym przez całą olimpiadę wybrzuszała się w kształt twarzy wizytujących ją gości (patrz: zdjęcie powyżej), którzy wcześniej musieli dać się sfotografować. Właściciel Megatwarzy – rosyjski operator telekomunikacyjny MegaFon – określał ją mianem „nowoczesnej Mount Rushmore" (to sławna ściana skalna w USA, w której wyrzeźbiono oblicza czterech amerykańskich prezydentów).

Budowlany gadżet zadziałał jak superskuteczna reklama operatora. MegaFon wyliczył, że gdyby chciał zyskać taki sam rozgłos, korzystając z tradycyjnej reklamy, musiałby wyłożyć na swoją promocję ?12 mln dol.

Czujniki i aplikacje zamiast reklamy

Amerykańska firma Breakfast New York zgarnęła w Cannes złoto za „najbardziej zaawansowany drogowskaz świata". Wyposażony w ruchome ramiona z wyświetlaczami nie tylko może się aktualizować. Daje też możliwość wybrania, czy szuka się w pobliżu muzeum, kawiarni, przystanku czy też np. informacji o ciekawym wydarzeniu, a nawet tego... co o nim napisano na Twitterze.

Złoto dostał też Fiat w Brazylii za niezwykle obsługiwany wirtualny sklep. Siedzący w domu klient może odbyć po nim wycieczkę, łącząc się z konsultantem, który – wyposażony w specjalne słuchawki z kamerką – staje się jego oczami i uszami podczas oglądania auta.

Wirtualne salony przeżywają oblężenie. Dziennie korzysta z nich średnio 280 osób. Większość wizyt kończy się przybyciem na jazdę próbną, czym nie zawsze skutkuje obejrzenie reklamy.

Na pniu wyprzedały się też w USA nagrodzone trzecim złotem w Cannes rakiety tenisowe Babolat Play. Wyposażone w czujniki umożliwiające analizowanie stylu gry poprzez... aplikację na urządzeniach mobilnych, dawały też możliwość porównywania swoich wyników z innymi.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Na zakończonym w ostatnią sobotę największym na świecie festiwalu reklamowych pomysłów Cannes Lions całe sztaby jurorów obradowały nad prawie 40 tysiącami zgłoszonych prac, a następnie nagradzały najlepsze w aż 17 kategoriach.

Polskie agencje reklamowe załapały się w tym roku na trzy nagrody. Dwie dostała kampania „Bardzo Dobre Maniery" zrealizowana dla Polskiego Czerwonego Krzyża, jedną – akcja „Język polski jest ą-ę" przeprowadzona na zlecenie Polskiej Akademii Nauk.

Pozostało 87% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu