„Stracone złudzenia” z Cezarem dla najlepszego filmu francuskiego

Podczas uroczystości wręczenia nagród artyści podkreślali solidarność z cierpiącą Ukrainą.

Publikacja: 26.02.2022 15:03

Cate Blanchett przyjmując zCate Blanchett przyjmując honorowego Cezara: „Trudno dziś myśleć o czymko

Cate Blanchett przyjmując zCate Blanchett przyjmując honorowego Cezara: „Trudno dziś myśleć o czymkolwiek innym niż o tym, co dzieje się na Ukrainie”.

Foto: AFP

Cezarem dla najlepszego filmu roku członkowie Francuskiej Akademii Filmowej uhonorowali film Xaviera Giannoliego „Stracone złudzenia”.  Giannoli w bardzo tradycyjnej ekranizacji  powieści Balzaca przypomina losy Luciena de Rubempré, młodego poety z Angoulème, który na początku XIX wieku romansuje z zamężną baronową, a próbując spełnić swoje marzenia rozbija się o paryski bruk i system, w którym „wszystko się kupuje i sprzedaje”.

„Stracone złudzenia”, które miały nominacje w aż 15 kategoriach, rozbiły też bank ze statuetkami, zdobywając ich aż siedem. Poza tą najważniejszą również za scenariusz, zdjęcia, męską rolę drugoplanową, scenografię, kostiumy i odkrycie aktorskie.

Za najlepszego reżysera uznano twórcę musicalu „Anette” Leo Caraxa, który jednak na uroczystości się nie pojawił. „Anette” zdobyła też Cezary za muzykę, dźwięk, montaż i efekty wizualne.

Czytaj więcej

Cezary: Francuskie zaskoczenia

Laury dla najlepszych aktorów roku przypadły Valerie Lemiercier  za rolę w „Aline” oraz Benoit Magimelowi za kreację w „De Son Vivant”.

Cezarem dla najlepszego filmu zagranicznego członkowie Akademii uhonorowali „Ojca” Floriana Zellera. Zeller, który jest pisarzem, dramaturgiem i reżyserem francuskim zażartował, że to coś niezwykłego dostać we własnym kraju nagrodę za film zagraniczny.

Zastanawiające, że Francuzi odwrócili się od tytułów, które w ostatnim roku podbiły filmowy świat Zdobywca canneńskiej Złotej Palmy „Titane” Julii Ducournau został w werdykcie całkowicie pominięty, zaś laureat weneckiego Złotego Lwa „Zdarzenie” Aurdrey Diwan skończył z jednym Cezarem – dla aktorskiego odkrycia dla Anamarii Vartolomei.

Podczas gali artyści często odnosili się do wojny na Ukrainie. Prowadzący galę Antoine de Caunes podkreślał, że „świat wokół nas upada” i kilka razy wspominał: „Myślimy o Ukrainie”.

Także Cate Blanchett przyjmując z rąk Isabelle Huppert honorowego Cezara powiedziała: „Trudno dziś myśleć o czymkolwiek innym niż o tym, co dzieje się na Ukrainie”.

Cezarem dla najlepszego filmu roku członkowie Francuskiej Akademii Filmowej uhonorowali film Xaviera Giannoliego „Stracone złudzenia”.  Giannoli w bardzo tradycyjnej ekranizacji  powieści Balzaca przypomina losy Luciena de Rubempré, młodego poety z Angoulème, który na początku XIX wieku romansuje z zamężną baronową, a próbując spełnić swoje marzenia rozbija się o paryski bruk i system, w którym „wszystko się kupuje i sprzedaje”.

„Stracone złudzenia”, które miały nominacje w aż 15 kategoriach, rozbiły też bank ze statuetkami, zdobywając ich aż siedem. Poza tą najważniejszą również za scenariusz, zdjęcia, męską rolę drugoplanową, scenografię, kostiumy i odkrycie aktorskie.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu