Wirus przyspieszył tempo cyfryzacji gospodarki

Wymuszona z dnia na dzień przez lockdown praca online i zdalne kontakty, także biznesowe, wpłynęły na pracę firm, zarządzanie i relacje z klientami. Które zmiany się utrzymają?

Publikacja: 03.09.2020 02:00

Eksperci wskazywali na konieczność dalszej konsekwentnej digitalizacji procesów biznesowych

Eksperci wskazywali na konieczność dalszej konsekwentnej digitalizacji procesów biznesowych

Foto: materiały prasowe

O tym, w jakich obszarach gospodarki pandemia przyspieszyła cyfryzację, jak ją postrzegamy, na ile trwałe są zmiany i jakie są scenariusze digitalizacji dla przedsiębiorstw dyskutowali uczestnicy debaty „Gospodarka ery cyfrowej", która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach.

Czy zmiany będą trwałe

W jakim miejscu jesteśmy obecnie w Polsce, jeśli chodzi o gospodarkę cyfrową, i jakie są dla niej prognozy na najbliższe lata, pytał uczestników prowadzący debatę Wojciech Kuśpik, organizator EKG.

– Wydarzenia ostatnich miesięcy przełamały pewne bariery i gospodarka przyspieszyła marsz w stronę cyfrową – ocenił Piotr Łuba, CEE Consulting Leader, PwC. Ale, jego zdaniem, nie daje to powodów do hurraoptymizmu, bo nie wszystkie nasze zachowania są trwałe. – Z jednej strony dzisiaj wydajemy więcej na reklamę w internecie niż w telewizji, ale z drugiej, gdy w szczycie zamknięcia udział sprzedaży online w handlu był powyżej 12 proc., to dziś jest to 6,5 proc. Czyli po otwarciu sklepów wróciliśmy do starych zachowań – mówił. Ciągle wiele spraw administracyjnych trzeba załatwiać osobiście albo pisemnie za pośrednictwem poczty. – Ale też co by się działo podczas pandemii, gdybyśmy nie mieli e-recepty, platformy ePUAP, gdybyśmy nie mogli uwierzytelnić podpisu poprzez system bankowy – mówił Piotr Łuba. – W naszych głowach nastąpił ogromny postęp, ale ciągle mamy wiele do zrobienia – podkreślił.

O kształcie „cyfrowej gospodarki marzeń" mówiła Dominika Bettman, prezeska Siemens Polska. – Jej cechą byłoby to, że zmiany naszych zachowań są trwałe – wskazała. Przytoczyła wnioski z najnowszego raportu Siemensa Digi Index 2020, dotyczącego m.in. trwałości zmian w sektorze przemysłowym i prognoz w tym obszarze.

– W badaniu analizowaliśmy wszystkie obszary działalności firmy produkcyjnej – od etapu strategii, poprzez integrację systemów wewnętrznych, a raczej w praktyce bardzo często jej brak, poprzez działalność operacyjną, po wykorzystanie danych i możliwość działań zdalnych – tłumaczyła Dominika Bettman. – I polski przemysł w Digi Indeksie wypadł dość słabo. Bo na możliwe 4 pkt osiągnął wynik 1,9 pkt, co oznacza, że pole zmian jest jeszcze bardzo duże. We wszystkich tych obszarach przemysł czeka jeszcze długa droga do pełnej digitalizacji. Ale w firmach jest świadomość jej potrzeby. Na pewno katalizatorem stał się tutaj Covid – powiedziała Dominika Bettman.

Dodała, że w pierwszych tygodniach pandemii Siemens otrzymywał wiele pytań od klientów, czy jest w stanie wykonywać usługi zdalnie. – Więc zainteresowanie u producentów przemysłowych tymi usługami jest ogromne. Inna sprawa, jaka jest gotowość do przestawienia się na trwałe wykorzystywanie tych narzędzi. To podejście dziś jest bardzo ad hoc i możliwe, że jednak rzeczywistość pocovidowa w tym obszarze będzie bardziej podobna do tej, która była wcześniej, niż do obecnej sytuacji. Tymczasem najbardziej światłe koncerny międzynarodowe, ale też firmy polskie czy z innych krajów stawiają na trwałość tej zmiany – podkreśliła prezeska Siemens Polska.

Wielowymiarowa transformacja

Z tym, że pandemia była katalizatorem i przyspieszyła marsz gospodarki w stronę cyfryzacji i obsługi zdalnej, zgodził się Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego. Jak wskazał, jeszcze bardziej upowszechniła ona korzystanie z bankowości elektronicznej: spowodowała dynamiczny wzrost liczby transakcji i wykonywania ich zdalnie.

Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, mówił, że Polska jest w trakcie budowy e-administracji. Podkreślił, że dzięki wielu rozwiązaniom możliwa była efektywna obsługa klientów, podatników.

– Wykorzystywaliśmy możliwości cyfrowe, by wspierać gospodarkę w tym ciężkim czasie, bo wdrożyliśmy rozwiązania bazujące na danych, które zbieramy, do oceny wniosków przedsiębiorców o pożyczki czy subwencje – podkreślił.

Zdaniem Wojciecha Kamienieckiego, dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, obok popularyzacji zdalnej pracy i usług pandemia spowodowała bardzo szybki rozwój przemysłu 4.0, m.in. w zakresie big data. – Wszędzie wspólnym mianownikiem cyfryzacji są innowacje – wskazał.

O znaczeniu transformacji cyfrowej w działalności biznesu mówił Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska. Wskazał na trzy jej wymiary. – Pierwszy to komunikacja z klientem. Najbardziej widocznym sukcesem jest nasza aplikacja, która ma już 3,5 mln użytkowników. Drugi to rozwiązania sztucznej inteligencji, którą stosujemy praktycznie na co dzień do zarządzania naszym biznesem. A trzeci element to „inkubator innowacyjności" – rozwiązania przyszłości, które testujemy w sklepach, np. elektroniczne cenówki – wymieniał.

- „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym EKG.

O tym, w jakich obszarach gospodarki pandemia przyspieszyła cyfryzację, jak ją postrzegamy, na ile trwałe są zmiany i jakie są scenariusze digitalizacji dla przedsiębiorstw dyskutowali uczestnicy debaty „Gospodarka ery cyfrowej", która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach.

Czy zmiany będą trwałe

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Europejski Kongres Gospodarczy
Ultre 4 Cargo. Oto nowy, polski samochód elektryczny
Europejski Kongres Gospodarczy
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestorzy zagraniczni pod presją
Europejski Kongres Gospodarczy
Jako globalny bank pozwalamy rozpoznać lokalne potrzeby
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestycje wodorowe to nie sprint, a maraton
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne