Handlowcy w obliczu bardzo trudnej rzeczywistości

Zachowania klientów po pandemii dynamicznie się zmieniają. Firmom handlowym w przygotowaniu nowych rynkowych strategii z pomocą przychodzą dane.

Publikacja: 26.09.2021 21:00

Eksperci zwracali uwagę, że cyfryzacja i zrównoważony rozwój to trendy, które kształtują wiele branż

Eksperci zwracali uwagę, że cyfryzacja i zrównoważony rozwój to trendy, które kształtują wiele branż, w tym w szczególności handel.

Foto: materiały prasowe

Partner relacji: LPP

– Ostatnie 1,5 roku było nadzwyczajne. Ani klienci, ani tym bardziej przedsiębiorcy nie doświadczyli normalności. Mieliśmy na przemian lockdowny i otwarcia, a dziś żyjemy strachem przed kolejnymi obostrzeniami. Przy tym obserwujemy coś, co na rynku nazywa się „odroczoną konsumpcją", czyli okresem hossy, w którym wszyscy notują bardzo dobre wyniki – powiedział Jacek Kujawa, wiceprezes LPP, rozpoczynając debatę „Handel ery cyfrowej. Zrównoważony e-handel" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jego zdaniem klienci przeszli przyspieszoną lekcję cyfryzacji, w efekcie obserwacje sprzed pandemii dotyczące ich zachowań są nieaktualne.

– Klient wsiadł do pociągu do nowej normalności, który pędzi w jakimś kierunku, ale nie wiadomo dokąd. Towarzyszy temu skokowy wzrost e-commerce. Klient de facto dopiero rozpoczął podróż do nowych przyzwyczajeń, zachowań i oczekiwanej przez wszystkich normalności. Z perspektywy biznesowej jako handlowcy stoimy w obliczu bardzo trudnej rzeczywistości, gdy klient zaczyna zachowywać się inaczej niż wcześniej i zmiany te następują bardzo dynamicznie. Trzeba na nowo zacząć obserwować zwyczaje zakupowe odbiorców i przy tym bardzo mocno zaufać danym. Analiza zachowań klienta oparta o to, jak postępuje on w e-commerce, w sklepie, jak podróżuje pomiędzy kanałami, jest czymś najbardziej istotnym. Przed nami rollercoaster zmian zachowań klienta, który dąży do nowej normalności i jesteśmy w tym razem z nim. Musimy za nim podążać, często zgadując, co będzie chciał robić w przyszłości, odsuwając w niepamięć dotychczasowe założenia – uważa Jacek Kujawa.

Piotr Frankowski, dyrektor SAS Institute, zgodził się, że „dane powinny być fundamentem właściwie każdej decyzji biznesowej". – Sytuacja pandemiczna spowodowała dla firm ogromną złożoność informacji i nieprzewidywalność. Wszelkie historyczne analizy zachowań klientów nie są adekwatne do sytuacji. To ogromne wyzwanie dla organizacji. A jednocześnie te, które mają dobrze poukładane informacje, już wcześniej były przygotowane na to, żeby patrzeć na cały łańcuch wartości i widzieć całość danych, podejmowały dużo lepszej jakości decyzje, wygrywały w pandemii i nadal wygrywają – powiedział Piotr Frankowski.

Rafał Reif, Head of Fashion & Retail Poland, Accenture, zwrócił uwagę, że cyfryzacja i zrównoważony rozwój to trendy, które kształtują wiele branż, w tym w szczególności handel. Z badań Accenture wynika, że firmy, które są w stanie zaadaptować oba te trendy, mają 2,5 razy większą szansę, żeby być liderami swojej branży w najbliższych latach.

Jacek Kujawa zauważył, że jednym z kluczowych wyzwań w kontekście cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju, obok chociażby bardziej przyjaznych środowisku opakowań czy neutralnych dla otoczenia budynków, jest logistyka, a szczególnie – skrócenie ostatniej mili w dostawach e-handlu.

– Wbrew pozorom e-commerce nie oznacza mniejszego śladu węglowego. Patrząc na koszty środowiskowe to „logistykochłonność" e-commerce jest od 10 do 12 razy większa niż klasycznego retailu. Wynika to wprost z wydłużenia ostatniej mili. Wysyłanie dwóch koszulek na drugi koniec kontynentu, nie ma nic wspólnego z ekologią. Każda firma, która chce odpowiedzialnie prowadzić e-commerce, jest zobowiązana do tego, żeby tę ostatnią milę skracać, być jak najbliżej swojego klienta. Dlatego mocno zmieniliśmy właśnie ten obszar – podkreślił Jacek Kujawa.

O roli państwa w cyfryzacji mówił Marcin Kraska, wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz, wskazując, że przede wszystkim nie powinno ono przeszkadzać. – Państwo powinno pomagać poprzez zdrowe regulacje, poprzez finansowanie nowych technologii i kierowanie źródeł finansowania w te obszary, w których mamy szansę się rozwijać i być liderami – podkreślił.

Marcin Kuśmierz, prezes spółki Shoper, która dostarcza rozwiązania sklepom internetowym, zwrócił uwagę, że pandemia bez wątpienia stała się akceleratorem dla e-handlu. Bardzo szybko rośnie też liczba firm sprzedających w sieci, przy tym wiele z nich nie planowało tego wcześniej i zostało do tego zmuszonych przez sytuację. Ale jednocześnie zwrócił uwagę, że dynamika wzrostu e-handlu słabnie, zmniejsza się także jego udział w całości handlu z 14 proc. w 2020 r., do niecałych 9 proc. po siedmiu miesiącach br.

Ożywiona dyskusja wywiązała się wokół roli w handlu sztucznej inteligencji i algorytmów. Padły pytania o granice analizy naszych zachowań i wynikające z tego podpowiedzi produktów czy filmów, jakie mamy kupić czy obejrzeć.

Eksperci zgodzili się jednak, że nie ma już ucieczki od algorytmów i przetwarzania danych. Jacek Kujawa podkreślił, że w tym kontekście „najważniejsza jest transparentność firm". – Istotne jest nie tylko to, w jaki sposób przetwarzają dane, ale przede wszystkim etyka ich wykorzystania – podsumował wiceprezes LPP.

Partner relacji: LPP

Partner relacji: LPP

– Ostatnie 1,5 roku było nadzwyczajne. Ani klienci, ani tym bardziej przedsiębiorcy nie doświadczyli normalności. Mieliśmy na przemian lockdowny i otwarcia, a dziś żyjemy strachem przed kolejnymi obostrzeniami. Przy tym obserwujemy coś, co na rynku nazywa się „odroczoną konsumpcją", czyli okresem hossy, w którym wszyscy notują bardzo dobre wyniki – powiedział Jacek Kujawa, wiceprezes LPP, rozpoczynając debatę „Handel ery cyfrowej. Zrównoważony e-handel" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Europejski Kongres Gospodarczy
Ultre 4 Cargo. Oto nowy, polski samochód elektryczny
Europejski Kongres Gospodarczy
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestorzy zagraniczni pod presją
Europejski Kongres Gospodarczy
Jako globalny bank pozwalamy rozpoznać lokalne potrzeby
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestycje wodorowe to nie sprint, a maraton
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne