Reklama

Jacek Siwiński, prezes Velux Polska: Konkurencja to tworzenie wartości

Polska nie jest już tylko montownią Europy. Wspólnie tworzy markę Made in Poland – uważa Jacek Siwiński, prezes Velux Polska.

Publikacja: 14.05.2019 14:10

Czy konkurencja buduje wartość gospodarki?

Konkurencja i konkurencyjność to jeden z moich ulubionych tematów, bo ma pozytywny wydźwięk. Mowa tu o rozwoju, innowacji, o inicjatywach, w których dąży się do samodoskonalenia w biznesie w zakresie wyznaczonych wartości. Konkurencja to nie tylko ważny temat dla biznesu, ale też istotny z punktu widzenia całej gospodarki. Dużo się mówi w debacie publicznej o tym, jak możemy budować konkurencyjność naszej gospodarki, jak w ten sposób zapewnić sobie długofalowy rozwój i uniknąć pułapki średniego rozwoju. Rząd przygotował w tym zakresie strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a biznes musi mieć swoje strategie, jak być konkurencyjnym.

Zatem jak?

Konkurencja tworzy wartość, ale tylko pod pewnymi warunkami. Często spotykam się z fundamentalnym błędem myślenia o konkurencyjności jako o konkurencji z rynkowymi rywalami.

Tymczasem konkurencyjność powinna być rozumiana jako tworzenie wartości i dostarczania jej klientom. W centrum konkurencyjności ma stać klient, a nie konkurent. W ten sposób będzie ona grą o sumie pozytywnej, a nie zerowej czy wręcz ujemnej. Ujemnej, bo niestety znane są przypadki bardzo agresywnej rywalizacji – w literaturze firmy takie nazywane są wampirami wartości, bo w swoje strategii są nakierowane na destrukcję wartości na danym rynku, na zmniejszenie marż i przestrzeni do rozwoju. Ale to są raczej pojedyncze przypadki, choć czasami duże i znane.

Reklama
Reklama

Z drugiej strony, gdy konsument na dostęp do tańszego towaru czy usługi, to jest to dla niego pewna wartość.

To prawda, ale to tylko jedna z wartości dla konsumentów. Na kongresie w Katowicach podkreślano, że nie da się konkurować na rynku bez inwestycji w zrównoważony rozwój. Bo tego obecnie oczekują klienci, partnerzy, pracownicy, wszyscy interesariusze. Młode pokolenie decyduje, dla kogo chce, a dla kogo nie chce pracować, patrząc na wartości, jakie reprezentuje dana firma. Myślenie o tworzeniu wartości dla klienta bardzo się zmienia, właśnie z racji takich trendów jak zrównoważony rozwój.

Nowe technologie także bardzo zmieniają rynek. Dziś firmy, by budować zaufanie klientów, muszą wykraczać poza informację czysto produktową, inaczej zarządzać treścią. Często muszą zmieniać swoje modele biznesowe, od oferowania materialnego produktu do oferowania usługi, której produkt jest elementem.

Kto w tej chwili wygrywa na konkurencyjnym rynku. Jakie firmy, z jakimi produktami, jak działające?

Odpowiem nieco wymijająco – to zależy. Są różne rynki i różni klienci. Generalnie jeżeli mówimy o długofalowym budowaniu przewag konkurencyjnych, a nie o takim oportunistycznym podejściu do krótkoterminowego zysku, to trzeba to robić w sposób etyczny, transparenty, zrównoważony. Chodzenie na skróty zostanie dostrzeżone przez interesariuszy.

A jakie są atuty polskiej gospodarki?

Reklama
Reklama

Polska ma bardzo wiele atutów konkurencyjnych. Przede wszystkim u nas powstało wiele polskich firm, które skutecznie konkurują na rynkach globalnych. Ale ważne jest także, czy jesteśmy konkurencyjni w strukturach firm globalnych, które u nas działają, ponieważ te firmy podejmują różne decyzje, w którą część świata kierują swoje know-how, inwestycje, swój potencjał. Z mojego doświadczenia, jako osoby, które jest związana z globalnymi firmami od początku kariery, wynika, że i w tym zakresie jesteśmy coraz bardziej konkurencyjni. W Polsce tworzy się jakość, pewność zarządzania, wiarygodność i to jest coś, o co musimy wspólnie dbać. Nie ma podziału na firmy polskie i zagraniczne, jesteśmy uczestnikami jednego systemu. I ktokolwiek z tego ekosystemu wypuści na rynek coś, co nie będzie zbyt wiarygodne, szkodzi marce Made in Poland. I odwrotnie, ktokolwiek produkuje coś dobrego, to buduje też markę Made in Poland.

O Polsce mówi się, że jesteśmy montownią Europy. Czy na tym mamy budować konkurencyjność naszej gospodarki?

Oczywiście, że nie, i już nie budujemy. Być może były to nasze początki, gdy naszą przewagą była niska cena siły roboczej. Dziś już nie jesteśmy najtańsi, są tańsze lokalizacje. Dziś możemy konkurować wartością, jaką możemy wnosić do globalnego systemu, czy to będąc jednym z elementów łańcucha tworzenia wartości dodanej, czy też będąc producentami produktu finalnego. Dziś to nie siła robocza decyduje. Firmy – czy to polskie, czy zagraniczne – inwestują w Polsce, bo tu jest know-how, są ludzie, którzy mają wiedzę, którym się chce, którzy mają pewne kwalifikacje i kompetencje.

Oczywiście jestem daleki od stwierdzenia, że już wszystko zostało zrobione. Ale jesteśmy na dobrej drodze. Na pewno nie tylko cena i to, co kryje się pod hasłem montowania, jest tym, co w Polsce się liczy.

- Program powstał we współpracy z Velux Polska podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Europejski Kongres Gospodarczy
Dezinformacja: jak uodpornić społeczeństwo i polityków
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Europejski Kongres Gospodarczy
Europa ma przyszłość, choć czasy są turbulentne
Europejski Kongres Gospodarczy
Orlen Neptun liczy na aukcje dla kolejnych wiatraków na morzu jeszcze w tym roku
Europejski Kongres Gospodarczy
Europa, Innowacje, Przyszłość – Relacja z Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2025
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Europejski Kongres Gospodarczy
Firmy spoza UE muszą rywalizować na równych zasadach
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama