Jak wybrać dostawcze auto do swojej firmy?

Nowy czy używany? W leasingu, wynajmie czy w kredycie? Mały czy duży?

Publikacja: 09.10.2020 04:00

Jak wybrać dostawcze auto do swojej firmy?

Foto: materiały prasowe

Najmniejsze furgony, o długości przekraczającej 4,5 m produkowane są na bazie modeli osobowych. Przykładem może być przeróbka opla corsy. W ofercie są także modele z powiększoną przestrzenią ładunkową, jak mikroskopijny Ford Transit Courier lub Fiat Fiorino, którego przestrzeń ładunkowa ma pojemność do 2,8 m3.

Fiat doblo ma dwa razy większą pojemność nadwozia, sięgającą 5,4 m3. W tym segmencie konkurują także modele: Ford Transit Connect, Renault Kangoo (i siostrzany Mercedes-Benz Citan), VW Caddy, Dacia Dokker lub Citroen Berlingo.

Te samochody mają tylne zawieszenie przygotowane specjalnie dla wersji użytkowych, schowane płasko pod podłogą i o wyższej nośności.

Dostawczaki o pojemności nadwozia przekraczającej 7 m3, jak: Citroen Jumpy, Renault Trafic, Opel Vivaro, Volkswagen Transporter lub Fiat Talento, choć wyglądają jak utylitarne pojazdy, dzielą jednak platformy z dużymi modelami osobowymi i SUV-ami. Nic dziwnego, że dysponują wyposażeniem, do jakiego przyzwyczajeni są użytkownicy modeli osobowych: wygodne fotele, estetyczne deski rozdzielcze, klimatyzacja i systemy wspomagania kierowcy.

Wreszcie największe z modeli dostawczych, mających nadwozia o pojemności do 17 m3 oferowane są w kilku rozstawach osi, wysokościach dachu i konfiguracjach drzwi. Producenci często dają wybór wersji z napędem przednim, tylnym i na wszystkie koła. Od roku pojawiły się również wersje z napędem elektrycznym, a od wielu lat niektóre marki proponowały odmiany na gaz ziemny.

Najpopularniejsze w Polsce są samochody: Fiat Ducato (oraz bliźniacze Peugeot Boxer i Citroen Jumper), Renault Master (i bliźniaczy Opel Movano), VW Crafter, Mercedes Sprinter i Ford Transit.

W tym segmencie standardem jest konstrukcja skorupowa, wykonana z blach cienkościennych. Nawet podwozia do zabudowy mają w ten sposób wykonywane podłużnice. Zaletą jest lekkość konstrukcji, ale nie zawsze mała masa jest najważniejszym parametrem. Unikalną w tym segmencie ofertę ma Iveco, którego model Daily, choć oferowany jest w klasie o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, ma klasyczną ramę jak w samochodach ciężarowych, wykonaną z podłużnic i poprzeczek z grubej blachy. Dzięki temu podwozie odporne jest na skupione naciski.

Kolejne pytanie dotyczy sposobu finansowania zakupu. Kredyt odchodzi do lamusa, zastąpiony przez znacznie prostszy pod względem formalności leasing operacyjny. Od kilku lat popularność zdobywa najem długoterminowy oraz krótkoterminowy.

Firmy oczekują od dostawców samochodów przede wszystkim mobilności. Liczy się odciążenie przedsiębiorcy od działań, które niepotrzebnie angażują jego czas, odciągając od działalności zarobkowej. Ważne jest także dopasowanie oferty do indywidulanych potrzeb i sposobu wykorzystania auta w firmie. Zarazem oferta finansowa musi być prosta i zrozumiała. Koszty floty samochodowej powinny być przewidywalne, a nabywcy zawsze liczą na obniżenie wydatków. Te wszystkie wymagania spełnia wynajem.

Skorzystanie z oferty wynajmu poprawia wskaźniki finansowe firmy, ponieważ raty stanowią koszt uzyskania przychodu. Dzięki elastycznym warunkom i niskiej, stałej racie miesięcznej przedsiębiorcy mają pełną kontrolę nad firmowym budżetem. Wynajem zwiększa płynność finansową firmy, bez konieczności rezygnacji z innych inwestycji. Poprawia także jej wskaźniki finansowe.

Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego "Auto i biznes"

Najmniejsze furgony, o długości przekraczającej 4,5 m produkowane są na bazie modeli osobowych. Przykładem może być przeróbka opla corsy. W ofercie są także modele z powiększoną przestrzenią ładunkową, jak mikroskopijny Ford Transit Courier lub Fiat Fiorino, którego przestrzeń ładunkowa ma pojemność do 2,8 m3.

Fiat doblo ma dwa razy większą pojemność nadwozia, sięgającą 5,4 m3. W tym segmencie konkurują także modele: Ford Transit Connect, Renault Kangoo (i siostrzany Mercedes-Benz Citan), VW Caddy, Dacia Dokker lub Citroen Berlingo.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO