Na lepsze oferty mogą liczyć firmy mające jedną siedzibę (najlepiej w pobliżu węzłów telekomunikacyjnych) oraz korzystające z więcej niż jednej usługi, np. z telefonii stacjonarnej i sieci transmisji danych. Silniejszą pozycję w negocjacjach mają też przedsiębiorstwa z dobrą marką. Są one w stanie przekonać operatora do zaproponowania im korzystniejszych warunków handlowych, niż wynikałoby to z wartości wykorzystanych usług.Ważne są również kompetencje osób reprezentujących firmę w negocjacjach. Jak dotąd nie było z tym najlepiej. Niemalże normą było, że po stronie operatora telekomunikacyjnego w rozmowach uczestniczyli wysokiej klasy specjaliści, a ich partnerami były osoby nieposiadające kwalifikacji technicznych, prawnych i podstawowej wiedzy na temat technik negocjacyjnych.
[b]– W których usługach: telefonia stacjonarna, komórkowa, dostęp do Internetu, transmisja danych, można liczyć na największe oszczędności?[/b]
– W każdej z tych dziedzin można mniej lub więcej zaoszczędzić. Ile? To się okaże w wyniku analizy istniejących rozwiązań oraz potrzeb przedsiębiorstwa (tzw. audyt telekomunikacyjny). Wiele zależy też od siły negocjatorów oraz od specyfiki danego rynku dostawców. Duże przedsiębiorstwa, ale też te średniej wielkości, powinny otrzymać oferty precyzyjnie dostosowane do swoich potrzeb. Gorzej wygląda sytuacja mniejszych firm.
[b]– Czy firma wydająca kilkaset złotych miesięcznie nie może wynegocjować indywidualnych warunków?[/b]
– Będzie to trudne. Mały przedsiębiorca rzadko może negocjować z inną osobą niż przedstawiciel handlowy operatora. A ten ma niewielkie możliwości zmiany standardowej oferty. Warto śledzić, co proponują konkurencyjni operatorzy. Jeśli rezygnacja z dotychczasowych usług nie kosztuje zbyt dużo, trzeba zmienić dostawcę na tego, który proponuje lepsze warunki.
[b]– Co najczęściej robią firmy, by ograniczyć koszty?[/b]
– Szukają jak najtańszej oferty bez względu na jakość oraz potrzebę biznesową. Rezygnują z części zbędnych zasobów, np. łączy telekomunikacyjnych czy numerów sieci komórkowej. Niektóre firmy szukają rozwiązań technologicznych obniżających koszty, zmieniają operatora, powierzają zarządzanie infrastrukturą telekomunikacyjną wyspecjalizowanym firmom.
[b]– O jakich usługach obniżających koszty wiedzą przeciętne firmy?[/b]
– Typowym przykładem takich usług są narzędzia kontroli kosztów, w tym np. Biznes Grupa z restrykcjami, Limit Info. Ograniczają one możliwość wykonywania połączeń powyżej ustalonego limitu kosztów lub na inne numery niż z góry określone (rozmowy z określonymi numerami są zdecydowanie tańsze).Możliwe jest również zamawianie billingu elektronicznego pozwalającego zweryfikować wysokość faktur i rachunków przypisanych do poszczególnych numerów czy rozliczenie pracowników z prywatnych rozmów wykonywanych ze służbowych aparatów.
Do dyspozycji są też programy do zarządzania kontem firmowym lub flotą telefonów dostarczane przez operatorów. Aplikacje te obniżają koszty obsługi telefonów firmowych, a także dokumentują kontakt między operatorem komórkowym a jego klientem. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie, warte polecenia.Przed podjęciem decyzji o kontynuacji współpracy lub zmianie operatora należy zagwarantować sobie dobre warunki dalszej obsługi na odpowiednim poziomie. Niestety, z naszych doświadczeń wynika, że jest to jedna ze słabszych stron umów między dostawcami usług telekomunikacyjnych [/ramka]