W etui z nazwą zakładu jubilerskiego

Inwestorów interesują głównie unikalne przedmioty, osiągające bardzo wysokie ceny ze względu na wartość użytych kamieni lub klasę warsztatu jubilerskiego

Publikacja: 25.06.2009 06:55

XIX-wieczna biżuteria jest wysoko ceniona

XIX-wieczna biżuteria jest wysoko ceniona

Foto: Fotorzepa, Piotr Cegłowski PC Piotr Cegłowski

Biżuteria przez wieki symbolizowała nieprzemijającą wartość, a jednocześnie określała pozycję społeczną właściciela. Obecnie dawna biżuteria tylko w wyjątkowych sytuacjach pełni funkcję użytkową. Znajduje się natomiast w zbiorach kolekcjonerskich i jest kupowana przez inwestorów.

O jej wartości decyduje przede wszystkim to, przez kogo została wykonana i jakich kamieni użyto. Wzorcowe przykłady wysokiej jakości to dzieła XIX jubilerów włoskich Castellani, odwołujących się do sztuki etruskiej, czy też wyroby mistrzów Giuliano zafascynowanych renesansem. Podobnie jak przed 100 laty wysoko cenione są przedmioty nawiązujące do sztuki greckiej, rzymskiej i bizantyjskiej.

Najważniejsze firmy jubilerskie: Boucheron, Cartier i Van Cleef & Arpels, Tiffany wyznaczały trendy kopiowane potem przez podrzędnych jubilerów i sprzedawane w tanich wersjach.

Nic więc dziwnego, że oryginalny przedmiot kosztuje wielokrotnie więcej niż podróbka. A wartość użytego do produkcji złota to zaledwie ułamek obecnej ceny.

Wysoko notowane są też dzieła awangardowych projektantów, takich jak np. Georges Fouquer i Raymond Templier. Są to nowoczesne, abstrakcyjne kompozycje z kół, prostokątów, kwadratów. Cenionym artystą jest również Andrew Grima. Poza tym coraz większym uznaniem cieszą się dzieła w stylu art deco pochodzące z lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Nierzadko pojawiają się ich imitacje.

W Polsce szczególne miejsce na rynku ma biżuteria żałobna, którą noszono na pamiątkę nieudanych powstań narodowych w XIX wieku. Choć obiekty te zwykle charakteryzuje prosta forma, są cenione przez kolekcjonerów. Najczęstsze motywy to: krzyż, kotwica, korona cierniowa, palma męczeńska, herby, kajdany, knuty, więzy.

Warto dodać, że istotny wpływ na cenę może mieć to, że biżuteria wysokiej jakości stanowi komplet. A najlepiej, jeśli znajduje się w oryginalnym etui z nazwą zakładu jubilerskiego, który ją wytworzył.

[ramka][b]Zofia Krajewska-Szukalska, prezes zarządu Agra-Art[/b]

Inwestycje w dawną biżuterię mogą przynieść zyski tylko w nielicznych przypadkach. Warto kupować obiekty wyjątkowe, bardzo cenne, pochodzące z pracowni znanych artystów. Słowem takie, które można sprzedać w renomowanym zagranicznym domu aukcyjnym. W Polsce rynek jest bardzo wąski. Pojawia się na nim niewiele ciekawych przedmiotów. Liczba nabywców jest ograniczona. Sama znam tylko jednego kolekcjonera starej biżuterii. Mówię o tym z pewną przykrością, ponieważ temat ten jest mi bardzo bliski. Pierwsza aukcja, którą zorganizowałam w 1989 roku, była poświęcona właśnie biżuterii. W dodatku nazwa firmy, Agra, pochodzi od jednego z najsłynniejszych brylantów świata.

Przed laty chciałam sprzedać zbiór rodzinnej biżuterii gromadzony przez kilkadziesiąt lat w celach użytkowych, a także jako zabezpieczenie na przyszłość. Kiedy zaniosłam te piękne przedmioty do wyceny, usłyszałam, że warte są tyle, ile kruszec i kamienie. Nie mogłam się zgodzić z taką opinią. Zgodnie z moimi oczekiwaniami na aukcji biżuteria ta osiągnęła ceny wielokrotnie wyższe od pierwotnych szacunków. Wśród nabywców było kilku zagranicznych kolekcjonerów. Ponieważ pierwsza aukcja okazała się sukcesem, zaczęłam organizować kolejne. Szybko jednak stwierdziłam, że podaż dawnej biżuterii jest ograniczona. Na aukcjach zaczęło więc dominować malarstwo.[/ramka]

Biżuteria przez wieki symbolizowała nieprzemijającą wartość, a jednocześnie określała pozycję społeczną właściciela. Obecnie dawna biżuteria tylko w wyjątkowych sytuacjach pełni funkcję użytkową. Znajduje się natomiast w zbiorach kolekcjonerskich i jest kupowana przez inwestorów.

O jej wartości decyduje przede wszystkim to, przez kogo została wykonana i jakich kamieni użyto. Wzorcowe przykłady wysokiej jakości to dzieła XIX jubilerów włoskich Castellani, odwołujących się do sztuki etruskiej, czy też wyroby mistrzów Giuliano zafascynowanych renesansem. Podobnie jak przed 100 laty wysoko cenione są przedmioty nawiązujące do sztuki greckiej, rzymskiej i bizantyjskiej.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy