MoneyTrack to coroczne, cykliczne badanie dotyczące postaw Polaków wobec pieniędzy oraz instytucji i instrumentów finansowych. Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum im. Adama Smitha, Domu Badawczego Maison oraz Agencji PR MMT Management.
Spośród ankietowanych osób więcej ocenia swoją sytuację materialną pozytywnie (ponad 36 proc.) niż negatywnie (16 proc). To znacząca poprawa w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to niezadowolonych było 21 proc. Polaków. Jednocześnie taki wynik może nieco zaskakiwać w kontekście wszechobecnych w mediach informacji o kryzysie gospodarczym.
– Polacy okazali się być racjonalni i odporni na propagandę kryzysową. Nie daliśmy się ponieść fali paniki – skomentował Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. A. Smitha.
Twórcy badania starali się odpowiedzieć na pytanie, od czego zależy posiadanie oszczędności. Jak się okazuje, ich gromadzeniu sprzyja nie tylko wyższy poziom dochodów, ale i postawa psychologiczna, jaką kierujemy się na co dzień. Więcej oszczędności posiadają osoby zadowolone z życia, pesymiści z kolei częściej wydają od razu całe swoje zasoby finansowe.
Ilość posiadanych oszczędności wzrasta wraz z poziomem wykształcenia. Osoby pracujące zawodowo, aktywne i otwarte na nowości wydają wprawdzie spore sumy pieniędzy, ale jednocześnie są w stanie regularnie oszczędzać pewną ich kwotę.