Optymizm pomaga w oszczędzaniu

Mimo licznych informacji o kryzysie Polacy oceniają swoją sytuację finansową i perspektywy lepiej niż w minionym roku, ale wciąż niemal 54 proc. z nas nie ma żadnych oszczędności – wynika z badania MoneyTrack

Publikacja: 06.03.2010 07:00

Optymizm pomaga w oszczędzaniu

Foto: Flickr

MoneyTrack to coroczne, cykliczne badanie dotyczące postaw Polaków wobec pieniędzy oraz instytucji i instrumentów finansowych. Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum im. Adama Smitha, Domu Badawczego Maison oraz Agencji PR MMT Management.

Spośród ankietowanych osób więcej ocenia swoją sytuację materialną pozytywnie (ponad 36 proc.) niż negatywnie (16 proc). To znacząca poprawa w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to niezadowolonych było 21 proc. Polaków. Jednocześnie taki wynik może nieco zaskakiwać w kontekście wszechobecnych w mediach informacji o kryzysie gospodarczym.

– Polacy okazali się być racjonalni i odporni na propagandę kryzysową. Nie daliśmy się ponieść fali paniki – skomentował Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. A. Smitha.

Twórcy badania starali się odpowiedzieć na pytanie, od czego zależy posiadanie oszczędności. Jak się okazuje, ich gromadzeniu sprzyja nie tylko wyższy poziom dochodów, ale i postawa psychologiczna, jaką kierujemy się na co dzień. Więcej oszczędności posiadają osoby zadowolone z życia, pesymiści z kolei częściej wydają od razu całe swoje zasoby finansowe.

Ilość posiadanych oszczędności wzrasta wraz z poziomem wykształcenia. Osoby pracujące zawodowo, aktywne i otwarte na nowości wydają wprawdzie spore sumy pieniędzy, ale jednocześnie są w stanie regularnie oszczędzać pewną ich kwotę.

Odmiennie wygląda sytuacja u osób biernych, zarówno w życiu zawodowym, jak i społecznym. Ta grupa praktycznie nie posiada żadnych oszczędności, a swoje przychody konsumuje na bieżąco.

Optymistów i pesymistów różni także podejście do instytucji finansowych. Ci pierwsi darzą je zaufaniem i w pełni korzystają z wszelkich dostępnych instrumentów finansowych. Pesymiści z niechęcią podchodzą do banków i rzadko korzystają z oferowanych przez nie usług, nie do końca także rozumieją działanie instytucji finansowych.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że w Polsce wciąż panuje tzw. kult gotówki – często tylko ona jest traktowana jako prawdziwe pieniądze. Ponad 40 proc. Polaków woli otrzymywać gotówkę z ręki do ręki. Dotyczy to zwłaszcza ludzi starszych, osób z podstawowym wykształceniem i o niskich dochodach.

Na drugim biegunie znajduje się tzw. spełniona elita, czyli ci, którzy mają wiedzę finansową i rozumieją skomplikowane produkty bankowe. W tej grupie wirtualne formy przekazywania pieniędzy są o wiele bardziej rozpowszechnione.

MoneyTrack to coroczne, cykliczne badanie dotyczące postaw Polaków wobec pieniędzy oraz instytucji i instrumentów finansowych. Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Centrum im. Adama Smitha, Domu Badawczego Maison oraz Agencji PR MMT Management.

Spośród ankietowanych osób więcej ocenia swoją sytuację materialną pozytywnie (ponad 36 proc.) niż negatywnie (16 proc). To znacząca poprawa w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to niezadowolonych było 21 proc. Polaków. Jednocześnie taki wynik może nieco zaskakiwać w kontekście wszechobecnych w mediach informacji o kryzysie gospodarczym.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy