Materiał powstał we współpracy z Mercedes-Benz Polska

Jakie korzyści zyskują floty dzięki elektrycznym modelom Mercedesa?

Grzegorz Sawicki: Bardzo wiele, choć to na razie bardzo młody rynek i na pewno wymaga wsparcia ze strony państwa, zbudowania właściwego systemu zachęt. Podzieliłbym je na ekonomiczne i pozostałe. W tej chwili wśród atutów finansowych trzeba wymienić przede wszystkim niskie wydatki eksploatacyjne, bo w przypadku flot koszt zakupu prądu jest mniejszy niż dla indywidualnego użytkownika. Do tego dochodzą zdecydowanie mniejsze koszty serwisowania – nie wlewamy tu oleju, wymiana klocków przy właściwym użytkowaniu także jest nieporównywalnie rzadziej konieczna. Z przeprowadzonego jesienią 2019 roku testu porównawczego, którego inicjatorem było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, wynika też, że przy dotacjach państwowych, które mają być kontynuowane, całkowite koszty użytkowania eVito zrównują się z konwencjonalnym modelem Vito po roku do dwóch lat.

Warto też wspomnieć, że nasze pojazdy elektryczne otrzymują w standardzie pakiet bezpłatnych przeglądów (na cztery pierwsze przeglądy/lata) oraz gwarancję na akumulator wydłużoną do ośmiu lat lub do 160 tys. km.

A pozostałe atuty?

Najwięcej ich dotyczy użytkowania miejskiego, a trzeba wyraźnie zaznaczyć, że dostawcze pojazdy elektryczne na razie są produktami stworzonymi z myślą właśnie o tym środowisku. To miasta musimy w pierwszej kolejności odciążyć i oczyścić w nich powietrze. Niewątpliwą zaletą jest dynamika tych pojazdów – moment obrotowy jest dostępny praktycznie natychmiast, co w mieście często ma znaczenie. Z miastem wiążą się również kolejne dwie zalety: możliwość bezpłatnego parkowania oraz jazdy po buspasach, co jest ważne np. dla dostawców, którzy dzięki temu mogą się płynnie poruszać i dotrzeć do większej liczby punktów, bo nie stoją w korkach.

Nasze pojazdy wyróżniają się jednymi z największych zasięgów – zarówno modele dostawcze, przeznaczone do pracy w mieście, jak i model osobowy, czyli EQV. eVito i eSprinter zapewniają ok. 150 km, a EQV 356 km – można więc nim pojechać w weekend np. na Mazury. Warto pamiętać, że na zasięg ma też duży wpływ styl jazdy – dla klientów flotowych mamy więc przygotowaną ofertę szkoleń w tym zakresie.