Ranking najcenniejszych polskich marek, których łączna wartość wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 22 proc., potwierdza siłę polskiej gospodarki, która przeszła przez globalny kryzys dużo łatwiej niż reszta Europy.
Podobnie też odbiciem kondycji światowej gospodarki, a przynajmniej jej rozwiniętej części, są wyniki czołowych globalnych rankingów najbardziej wartościowych marek.
Zasięg ostatniego kryzysu dobrze było widać zarówno na liście 100 najlepszych globalnych marek (Best Global Brands), którą opracowuje firma doradcza Interbrand, jak też w rankingu BrandZ 100 najcenniejszych globalnych marek (Most Valuable Global Brands) przygotowywanym przez firmę badawczą Millward Brown Optimor z „Financial Times”.
Oba zestawienia, jak też ranking „Rz”, są sporządzane według podobnych metodologii – w oparciu o wyniki finansowe i rolę marki w decyzjach zakupowych konsumentów. Są jednak różnice – zarówno w doborze marek, jak też w parametrach obliczeń, co widać w wycenach.
W tegorocznym rankingu BrandZ łączna wartość najdroższych 100 marek przekroczyła po raz pierwszy 2 biliony dolarów. Wzrosła w ciągu roku do 2,04 bln dolarów, a więc o 4 proc. (w kryzysowym 2009 roku było to 2 proc.). Autorzy rankingu podkreślają, że silne marki są odporne na wahania koniunktury i zyskują na wartości także w czasie kryzysu.