Kotwica w trudnych czasach

Mocne marki pomagają swym właścicielom przejść przez gospodarcze kryzysy. Choć zdarza się, że i one stracą wtedy na wartości, to wraz z powrotem koniunktury szybko odzyskują siły

Publikacja: 02.12.2010 00:23

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Ranking najcenniejszych polskich marek, których łączna wartość wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 22 proc., potwierdza siłę polskiej gospodarki, która przeszła przez globalny kryzys dużo łatwiej niż reszta Europy.

Podobnie też odbiciem kondycji światowej gospodarki, a przynajmniej jej rozwiniętej części, są wyniki czołowych globalnych rankingów najbardziej wartościowych marek.

Zasięg ostatniego kryzysu dobrze było widać zarówno na liście 100 najlepszych globalnych marek (Best Global Brands), którą opracowuje firma doradcza Interbrand, jak też w rankingu BrandZ 100 najcenniejszych globalnych marek (Most Valuable Global Brands) przygotowywanym przez firmę badawczą Millward Brown Optimor z „Financial Times”.

Oba zestawienia, jak też ranking „Rz”, są sporządzane według podobnych metodologii – w oparciu o wyniki finansowe i rolę marki w decyzjach zakupowych konsumentów. Są jednak różnice – zarówno w doborze marek, jak też w parametrach obliczeń, co widać w wycenach.

W tegorocznym rankingu BrandZ łączna wartość najdroższych 100 marek przekroczyła po raz pierwszy 2 biliony dolarów. Wzrosła w ciągu roku do 2,04 bln dolarów, a więc o 4 proc. (w kryzysowym 2009 roku było to 2 proc.). Autorzy rankingu podkreślają, że silne marki są odporne na wahania koniunktury i zyskują na wartości także w czasie kryzysu.

Wyniki rankingów dowodzą też, że są one odbiciem nie tylko zmian koniunktury, ale i trendów w gospodarce, gdzie systematycznie zwiększa się znaczenie nowych technologii. Listę 100 BrandZ otwierają po raz kolejny potentaci rynku IT: Google, IBM, Apple i Microsoft. Globalny top brand Google, który zyskał 14 proc., jest tam wyceniany już na ponad 114 mld dolarów. Z kolei wartość IBM i Apple po ok. 30-proc. rocznym wzroście przekracza 80 mld dolarów. Symbol amerykańskiej kultury Coca-Cola uplasował się dopiero na czwartym miejscu, wyceniany na niespełna 68 mld dol.

Te zmiany trendów widać też – choć w nieco mniejszym stopniu – w zestawieniu Interbrand, gdzie od 11 lat króluje właśnie Coca-Cola, wyceniana w tym roku na 70,5 mld dolarów. Dopiero za nią plasują się marki IT, i to w trochę innej kolejności: IBM, Microsoft, Google – ten ostatni wyceniany na 43,6 mld dolarów.W rankingu Interbrand setka najlepszych marek jest w tym roku warta 1,2 biliona dolarów – o 4 proc. więcej niż w minionym roku, gdy kryzys uszczuplił jej wartość o 4,6 proc.

Różnice w wynikach są więc spore. I pewnie pozostaną, bo tak jak w recepturze Coca-Coli, tak i w metodologii wycen marek są pilnie strzeżone autorskie rozwiązania.

Ranking najcenniejszych polskich marek, których łączna wartość wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 22 proc., potwierdza siłę polskiej gospodarki, która przeszła przez globalny kryzys dużo łatwiej niż reszta Europy.

Podobnie też odbiciem kondycji światowej gospodarki, a przynajmniej jej rozwiniętej części, są wyniki czołowych globalnych rankingów najbardziej wartościowych marek.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy