Reklama

Nowe strategie walki o klientów

Kredyty hipoteczne, nowe usługi związane z kontami osobistymi, karty i programy rabatowe – to produkty, na jakie stawiają banki w 2011 roku

Publikacja: 22.12.2010 01:53

Optymistyczne prognozy. Bankowcy nie spodziewają się, żeby nowe regulacje nadzoru zahamowały sprzeda

Optymistyczne prognozy. Bankowcy nie spodziewają się, żeby nowe regulacje nadzoru zahamowały sprzedaż kredytów mieszkaniowych.

Foto: Rzeczpospolita

– Sprzedaż kredytów hipotecznych w porównaniu z 2010 rokiem może wzrosnąć o ok. 10 – 15 proc. – mówi Wojciech Widenka, odpowiedzialny za kredyty hipoteczne w ING Banku Śląskim. Według najnowszych prognoz Polacy pożyczą w tym roku na zakup nieruchomości ponad 50 mld zł. To oznacza, że zgodnie z oczekiwaniami bankowców w 2011 roku będzie to nawet o 7,5 mld zł więcej.

Są banki, które stawiają sobie poprzeczkę jeszcze wyżej. – Planujemy sprzedać o 25 – 30 proc. więcej kredytów hipotecznych niż w 2010 roku – mówi Tomasz Dymowski, dyrektor departamentu kredytów detalicznych w Kredyt Banku.

Dzięki nasilającej się walce o klientów możliwy jest dalszy spadek marż wliczanych w cenę oprocentowania. Obecnie średnia marża dla nowych kredytów złotowych, która z 20-proc. wkładem własnym wynosi 1,7 proc., ma spaść jeszcze o 0,2 – 0,5 pkt proc.

To dobra wiadomość dla tych, którzy myślą o zakupie nowego mieszkania. Ale złe wieści również mogą się pojawić. W przyszłym roku bowiem Rada Polityki Pieniężnej ma zacząć podnosić stopy procentowe, co zwiększy wysokość rat.

W 2011 roku w ofertach banków znów dominować będą kredyty w rodzimej walucie. – Nadal jednym z naszych głównych produktów będą kredyty hipoteczne ze znacznym zwiększeniem nacisku na pożyczki złotowe – zapowiada Leszek Niemycki, prezes Deutsche Banku PBC.

Reklama
Reklama

Instytucje finansowe zamierzają mocno promować rachunki osobiste, które w coraz większym stopniu służyć będą oferowaniu klientom także innych produktów – np. ubezpieczeń, kredytów gotówkowych i kart kredytowych. Duże zmiany w tym zakresie czekają kilka milionów klientów PKO BP, największego gracza na rynku. Dziś ten bank obsługuje ponad 6 mln kont osobistych. – W 2011 roku planowane jest wdrożenie nowej oferty rachunków – deklaruje Elżbieta Anders, rzeczniczka prasowa PKO BP. Także drugi na rynku – Pekao zapowiada, że wprowadzi kolejne udogodnienia w systemie bankowości elektronicznej. Planuje rozwijać bankowość mobilną pozwalającą obsługiwać konto za pomocą specjalnej aplikacji w telefonach komórkowych. Bankowość mobilną, którą oferuje dopiero kilka banków, m.in. Raiffeisen, w przyszłym roku zaoferuje swoim klientom także mBank.

Niemal wszystkie banki zapowiadają innowacje w kartach płatniczych. Pojawią się również nowe programy rabatowe. Coraz popularniejsze staną się karty zbliżeniowe do szybkich płatności na niskie kwoty.

Obok standardowych kart, banki zaczęły oferować je w innych formach m.in. jako naklejki, breloczki czy zegarki. Inteligo z grupy PKO BP pracuje nad zintegrowaniem karty płatniczej z kartą SIM w telefonie komórkowym. Niektóre banki wejdą w nowe segmenty działalności. Raiffeisen Bank otworzy biuro maklerskie, a Lukas Bank uruchomi bankowość korporacyjną.

– Sprzedaż kredytów hipotecznych w porównaniu z 2010 rokiem może wzrosnąć o ok. 10 – 15 proc. – mówi Wojciech Widenka, odpowiedzialny za kredyty hipoteczne w ING Banku Śląskim. Według najnowszych prognoz Polacy pożyczą w tym roku na zakup nieruchomości ponad 50 mld zł. To oznacza, że zgodnie z oczekiwaniami bankowców w 2011 roku będzie to nawet o 7,5 mld zł więcej.

Są banki, które stawiają sobie poprzeczkę jeszcze wyżej. – Planujemy sprzedać o 25 – 30 proc. więcej kredytów hipotecznych niż w 2010 roku – mówi Tomasz Dymowski, dyrektor departamentu kredytów detalicznych w Kredyt Banku.

Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama