Z danych zebranych przez analityków portalu wynika, że w ubiegłym roku Polacy zainwestowali w struktury 8,7-8,8 mld zł. Dla porównania, w 2009 r. była to kwota rzędu 6,5-7 mld, a rok wcześniej – ok. 5 mld zł.
Rosnąca popularność struktur wynika po części z ich coraz większej dostępności. Na początku były one przygotowywane głównie dla klientów zamożnych. Obecnie, aby w nie zainwestować często wystarcza kilka tys. zł. - co druga struktura zaoferowana w 2010 r. dostępna była od kwoty niższej niż 5 tys. zł. Produktów z minimum inwestycyjnym powyżej 10 tys. było łącznie 65 (14,07 proc.), a od kwoty 100 tys. wzwyż – zaledwie 5 sztuk (1,08 proc.).
Są zyski, są też straty
Spośród 314 produktów strukturyzowanych, które zakończyły się w 2010 r., zysk przyniosły 152, stratę – 9, a 153 zakończyły się zwróceniem klientom zainwestowanego kapitału. Co najmniej 5 proc. zysku dało 87 produktów, 10 proc. i więcej zysku – 54, natomiast zarobek z 21 struktur wyniósł co najmniej 15 proc.
Zobacz, najaktywniejsze firmy na rynku produktów strukturyzowanych w Polsce w okresie I-XII 2010 r.
Najlepszą strukturą zakończoną w ubiegłym roku była Mocca z oferty New World Alternative Investments – pozwoliła ona zarobić inwestorom 39 proc. w ciągu dwóch i pół roku. Produkt, którego wynik zależał od koszyka towarów spożywczych (kawa, kakao i cukier), był zwolniony z podatku Belki. Z uwzględnieniem podatku, osiągnięty wynik odpowiada zatem wartości 48,15 proc.