Społecznościowy portal, który kilka lat temu ku zaskoczeniu wszystkich przebojem podbił polski rynek, nadal jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych serwisów w kraju. Z bada? NetTrack MillwardBrown SMG/KRC wynika, że tzw. spontaniczną znajomość tej marki deklarowało w 2010 roku 35,9 proc. internautów, co dało portalowi pozycję w pierwszej piątce najpopularniejszych portali. To dużo, jeśli weźmie się pod uwagę, że z sieci korzystało wtedy w Polsce 15,8 mln ludzi (ponad połowa). Jej główny rywal, globalny Facebook, był dopiero dziewiąty z 9,1 proc. wskazań.
Fenomen Naszej-Klasy, a raczej portalu NK.pl, jak się przemianowała w połowie ubiegłego roku (nawet niespodziewana zmiana nazwy nie spowodowała jednak odpływu użytkowników portalu), nie jest jednak zjawiskiem wyłącznie polskim. W Rosji istnieje chociażby analogiczny portal Odnoklassniki, który także ma ponad 10 mln użytkowników.
Rodzimy projekt podbił rynek prostym pomysłem, który przełożył się na efekt, o jakim marzy każdy biznesmen ruszający z internetowym start-upem. Otóż udało mu się wciągnąć do sieci także tych ludzi, którzy wcześniej na co dzień z niej nie korzystali.
Projekt jest już jednak przedsięwzięciem dojrzałym i wkracza w nową fazę: przez kilka pierwszych lat (ruszyła w 2006 roku) Nasza-Klasa nie pozwalała się wyprzedzić idącemu jak burza międzynarodowemu Facebookowi, który na świecie ma 750 mln użytkowników. Nowy prezes firmy – Dominik Czarnota, który w tym roku zastąpił Arkadiusza Pernala, musi jednak zmierzyć się z faktem, że sytuacja zaczyna się zmieniać – w sierpniu użytkowników portalu Nk.pl było w Polsce ok. 12,19 mln, a Facebooka ok. 12,18 mln – wykazały badania Megapanel PBI/Gemius. We wrześniu sytuacja była już jasna: użytkowników Facebooka było bowiem ok. 11,7 mln, a portalu NK.pl ok. 11,6 mln. Naszej-Klasy to jednak nie martwi. – Należy zwrócić uwagę, że Megapanel obrazuje rynek tylko w ograniczonym stopniu. W przypadku portali społecznościowych o wiele ważniejsza od oglądalności, którą pokazuje PBI, jest liczba aktywnych kont – mówił „Rz" we wrześniu Michał Pawlik, główny analityk NK.pl. Według jej danych takich kont w NK.pl było wtedy miesięcznie ponad 12 mln, natomiast na Facebooku ok. 6,5 mln.
Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG, podkreśla w rozmowie z „Rz", że NK i Facebook mają nieco innych odbiorców. Dlatego niekoniecznie muszą jej szkodzić nowe globalne projekty próbujące wykorzystać jeszcze boom na sieci społecznościowe w Internecie.