Siła internetowych społeczności

Mimo ekspansji Facebooka rodzima NK.pl (dawna Nasza-Klasa) pozostała najmocniejszą polską marką internetowych społeczności i wciąż błyszczy w naszym rankingu marek

Publikacja: 15.12.2011 00:10

Siła internetowych społeczności

Foto: Archiwum

Społecznościowy portal, który kilka lat temu ku zaskoczeniu wszystkich przebojem podbił polski rynek, nadal jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych serwisów w kraju. Z bada? NetTrack MillwardBrown SMG/KRC wynika, że tzw. spontaniczną znajomość tej marki deklarowało w 2010 roku 35,9 proc. internautów, co dało portalowi pozycję w pierwszej piątce najpopularniejszych portali. To dużo, jeśli weźmie się pod uwagę, że z sieci korzystało wtedy w Polsce 15,8 mln ludzi (ponad połowa). Jej główny rywal, globalny Facebook, był dopiero dziewiąty z 9,1 proc. wskazań.

Fenomen Naszej-Klasy, a raczej portalu NK.pl, jak się przemianowała w połowie ubiegłego roku (nawet niespodziewana zmiana nazwy nie spowodowała jednak odpływu użytkowników portalu), nie jest jednak zjawiskiem wyłącznie polskim. W Rosji istnieje chociażby analogiczny portal Odnoklassniki, który także ma ponad 10 mln użytkowników.

Rodzimy projekt podbił rynek prostym pomysłem, który przełożył się na efekt, o jakim marzy każdy biznesmen ruszający z internetowym start-upem. Otóż udało mu się wciągnąć do sieci także tych ludzi, którzy wcześniej na co dzień z niej nie korzystali.

Projekt jest już jednak przedsięwzięciem dojrzałym i wkracza w nową fazę: przez kilka pierwszych lat (ruszyła w 2006 roku) Nasza-Klasa nie pozwalała się wyprzedzić idącemu jak burza międzynarodowemu Facebookowi, który na świecie ma 750 mln użytkowników. Nowy prezes firmy – Dominik Czarnota, który w tym roku zastąpił Arkadiusza Pernala, musi jednak zmierzyć się z faktem, że sytuacja zaczyna się zmieniać –  w sierpniu użytkowników portalu Nk.pl było w Polsce ok. 12,19 mln, a Facebooka ok. 12,18 mln – wykazały badania Megapanel PBI/Gemius. We wrześniu sytuacja była już jasna: użytkowników Facebooka było bowiem ok. 11,7 mln, a portalu NK.pl ok. 11,6 mln. Naszej-Klasy to jednak nie martwi. – Należy zwrócić uwagę, że Megapanel obrazuje rynek tylko w ograniczonym stopniu. W przypadku portali społecznościowych o wiele ważniejsza od oglądalności, którą pokazuje PBI, jest liczba aktywnych kont – mówił „Rz" we wrześniu Michał Pawlik, główny analityk NK.pl. Według jej danych takich kont w NK.pl było wtedy miesięcznie ponad 12 mln, natomiast na Facebooku ok. 6,5 mln.

Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG, podkreśla w rozmowie z „Rz", że NK i Facebook mają nieco innych odbiorców. Dlatego niekoniecznie muszą jej szkodzić nowe globalne projekty próbujące wykorzystać jeszcze boom na sieci społecznościowe w Internecie.

W czołówce naszego rankingu marek tuż za Naszą-Klasą uplasował się też inny rodzimy projekt, Gadu-Gadu będący alternatywą dla międzynarodowego komunikatora internetowego Skype. Według danych z badania Megapanel we wrześniu tego roku działający już od dekady Gadu-Gadu nadal był najpopularniejszą aplikacją w Internecie: korzystało z niego 5,8 mln osób. Z bada? NetTrack wynika, że wciąż jest też jedną z dziesięciu najbardziej rozpoznawalnych internetowych marek portali w sieci. Firma jest jednak świadoma zmian na rynku. Od tego roku ma nowego szefa Tomasza Jażdżyńskiego, byłego prezesa Interii.pl, który zapowiedział uruchamianie nowych usług w GG Network (właściciel Gadu-Gadu). Portal próbuje zaistnieć w świadomości internautów także jako strona z informacjami: wprowadził na głównej stronie sekcje z informacjami sportowymi, motoryzacyjnymi, o gwiazdach oraz finansowymi.

Pierwszą trojkę rankingu zamyka w tym roku portal o2.pl, który mieści się w pierwszej piątce portali ogólnotematycznych. We wrześniu według Megapanelu miał 4,1 mln użytkowników (tzw. real users) i plasował się w rankingu portali horyzontalnych zaraz za Onetem.pl, Wp.pl, Gazetą.pl i Interia.pl. Portal wciąż eksperymentuje i obudowuje się nowymi serwisami tematycznymi.W tym roku utworzył np. całą rodzinę serwisów z rozszerzeniem Tok.pl kierowaną do przedsiębiorców. Unowocześnia także już posiadane witryny; rok temu całkowicie przeobraził swoją główną stronę, uwypuklając bardziej sekcje z newsami, choć to rozrywkowa strona całej grupy o2.pl – z Pudelkiem i Wrzutą – była zawsze tym, co wyróżniało ją najbardziej.

Magdalena Lema?ska

Społecznościowy portal, który kilka lat temu ku zaskoczeniu wszystkich przebojem podbił polski rynek, nadal jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych serwisów w kraju. Z bada? NetTrack MillwardBrown SMG/KRC wynika, że tzw. spontaniczną znajomość tej marki deklarowało w 2010 roku 35,9 proc. internautów, co dało portalowi pozycję w pierwszej piątce najpopularniejszych portali. To dużo, jeśli weźmie się pod uwagę, że z sieci korzystało wtedy w Polsce 15,8 mln ludzi (ponad połowa). Jej główny rywal, globalny Facebook, był dopiero dziewiąty z 9,1 proc. wskazań.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy