Historyjka jest dość typowa – mąż, którego budzi w nocy płaczące dziecko, w pierwszej chwili myśli, by wstać i je uspokoić, ale potem czeka, aż płacz obudzi żonę. Czeka dość długo i w tym czasie narasta w nim pretensja do żony, której przypisuje kolejne negatywne cechy. Tak pokrótce wygląda dobrze znany psychologom mechanizm samooszukiwania się i wpadnięcia w pułapkę uprzedzeń wobec innych, którym zajmują się eksperci amerykańskiej firmy doradczej The Arbinger Institute. Także w tym poradniku przeznaczonym dla menedżerów i właścicieli firm.
Co ma wspólnego biznes z problemami rodzinnymi fikcyjnego bohatera książki? Sporo, bo choć pierwsze doświadczenia z samooszukiwaniem się i pułapką uprzedzeń zaliczamy często w domu, to potem, już w pracy, mamy mnóstwo okazji, żeby je wzmacniać. Zdaniem ekspertów The Arbinger Institute skutki takich pułapek mogą być niszczące i dla rodzin, i dla firm. Krótka, bo niespełna 200-stronicowa, książka napisana w modnej ostatnio formie przypowiastki, zachęca do przemyśleń nastawienia wobec innych. Nie podsuwa rad – wytrychów, ale przemyślenia mogące dać klucz do wyjścia z pułapki.