Tylko 15 proc. użytkownikowi samartfonów zeskanowało kiedykolwiek QR kod korzystając z aplikacji dostępnej w smartfonie - wynika z badania przeprowadzonego w czerwcu 2012 roku wśród internautów w przez MEC Analytics and Insight.
To dość słaby wynika zważywszy, że 86 proc. posiadaczy smartfonów widziało wcześniej QR kod, a 65 proc. właściwie wskazało, że jest to zaszyfrowana wiadomość tekstowa.
Pewien optymizm dla branży reklamowej niesie natomiast fakt, że w porównaniu do roku 2011, nastąpił zdecydowany, bo aż 30 proc. wzrost znajomości QR kodów. W 2011 roku na pytanie czy widziałeś wcześniej ten znak - twierdząco odpowiedziało 56 proc. respondentów, w tym roku, podczas II fali badania „Internet w telefonie" - już 86 proc. Analogicznie, coraz więcej Polaków wie czym jest QR kod. Rok temu prawidłową odpowiedź podało 42 proc. respondentów, w tym roku już 65 proc.
Tylko co piąty Polak jest pewien, że jego aparat telefoniczny umożliwia skanowanie informacji zakodowanych w QR kodach. Według auotrów badania widać, że QR kody mają coraz większy, ale ciągle niezrealizowany, potencjał reklamowy.
QR kod to skrót od Quick Response - jest to alfanumeryczny kod kreskowy wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Odczytanie zakodowanej informacji możliwe jest za pomocą skanera, najczęściej specjalnego bezpłatnego oprogramowania dostępnego w urządzeniach przenośnych.