Stephan Richard, prezes France Telecom (w Polsce główny akcjonariusz Telekomunikacji Polskiej i Centertela), stwierdził w rozmowie z agencją Bloomberg, że rosnąca oszczędność klientów telekomu zagraża sprzedaży kosztownych aparatów telefonicznych, takich jak Iphone.
- Jesteśmy w okresie zmiany zachowania konsumentów – powiedział Stephan Richard. Według niego, coraz mniej osób poszukuje najnowszych i najlepszych gadżetów, a coraz więcej pyta o tańsze usługi mobilne.
Zdaniem Richarda, zmiana była najbardziej dotkliwa dla telekomu w Europie, gdzie wzrosła liczba klientów zachowujących stary telefon i zmieniających operatora.
Z powodu słabnącej gospodarki i rosnącej konkurencji, ceny usług France Telecom spadły o 25 proc. w ciągu ostatnich trzech lat, odbijając się na marży i kursie giełdowym – podaje Bloomberg. Dla przykładu, we Francji ceny w planach komórkowych FT spadły w ub.r. o 10 proc., a w tym mają obniżyć się jeszcze o 10-12 proc. – mówił Richard. To efekt w dużej mierze konkurencji ze strony należącego do Illiadu, taniego operatora Free. Aby z nim walczyć, w 2011 r. gigant wprowadził nową markę – Sosh – w której pakiet usług jest o około 40 proc. tańszy niż pod marką Orange.
Najtańszy plan FT to obecnie 20 euro (26 dol.) miesięcznie za nielimitowane rozmowy, SMS-y i pakiet 3 GB. Dla porównania w przypadku amerykańskiego T-Mobile jest to 50 dol.