GM zamyka fabrykę w Rosji

Po spadku sprzedaży o 26 proc. na rynku rosyjskim, General Motors postanowił zamknąć fabrykę w Sankt Petersburgu od połowy marca do 15 maja.

Publikacja: 30.01.2015 11:09

GM zamyka fabrykę w Rosji

Foto: Bloomberg

GM produkuje w tym zakładzie Opla Astrę i Chevroleta Cruze. Zakład w Sankt Petersburgu jest w całości własnością koncernu. Amerykanie mają jeszcze joint venture z AvtoVAZem w Togliatti. Powodem tak drastycznej decyzji jest próba ograniczenia strat w Rosji spowodowanych spadek sprzedaży aut. Przy tym najbardziej ucierpiały marki ze średniego segmentu rynku. Auta najdroższe, nadal postrzegane przez Rosjan jako inwestycja, sprzedają się znacznie lepiej. Tyle, że większość marek premium i luksusowych jest dostarczana właścicielom poza krajem, głównie na Lazurowym Wybrzeżu, w Szwajcarii oraz w Londynie.

Marki GM — Opel, Chevrolet i Cadillać zdołały w ubiegłym roku nabywców jedynie na 258 tys. aut. To o ponad jedną czwartą mniej, niż rok wcześniej, przy ogólnym spadku sprzedaży na rynku na poziomie 10,3 proc. — wynika z danych Stowarzyszenia Europejskiego Biznesu (AEB). Decyzja o wstrzymaniu produkcji ma powstrzymać narastanie strat finansowych w Rosji . Wcześniej, bo już od dwóch miesięcy GM podwyższył tam ceny , tak aby choć częściowo zrównoważyć straty wynikające z gwałtownej dewaluacji rubla.

jednocześnie jednak GM oczekuje, że w tym roku jego europejska część przestanie generować straty.

—Generalnie wszystko idzie godnie z planami — zapewniał podczas zakończonego tydzień temu Forum w Davos prezes GM, Dan Amman. jego zdaniem modele oferowane na europejskim rynku — zwłaszcza Mokka, która tak samo, jak Insignia dostaną w tym roku nowe silniki, oraz najmniejsze auto — Karl wyraźnie wesprą wzrost sprzedaży i zwiększenie udziału rynkowego z obecnych 5,74 proc. Hitem jest także najnowsza Corsa, która weszła do sprzedaży w styczniu, a producent zebrał na ią już 85 tys. zamówień. A pod koniec 2015 Opel wprowadzi na rynek najnowszy model kompaktowej Astry Jednakże zapaść na rynku rosyjskim może te plany utrudnić.

Nie zmienia to faktu, że dla GM rok 2014 był najlepszy pod względem sprzedaży w Europie od 2011. Opel i Vauxhall sprzedały łącznie 1,08 mln aut.

Spadek na rynku rosyjskim Rosji nie jest jedynie problemem GM. Ford poinformował, że słaby rubel i mniejsza sprzedaż wygenerowała mu straty na rynku europejskim sięgające 250 mln dol. —Oczekujemy, że rok 2015 będzie dla nas w Rosji bardzo trudny — przyznaje wiceprezes ds finansowych, Bob Shanks. I nie ukrywa swojego rozczarowania tym rynkiem, który kiedyś szacował na 4 mln aut. rocznie. Najnowsze prognozy mówią dzisiaj o 1,89 mln. Według AEB tegoroczny spadek sprzedaży aut wyniesie ponad 24 proc.

Rosjan przed kupnem aut powstrzymuje niepewność co do sytuacji gospodarczej kraju, wysokie stopy procentowe oraz nieustanny spadek kursu rubla.

GM produkuje w tym zakładzie Opla Astrę i Chevroleta Cruze. Zakład w Sankt Petersburgu jest w całości własnością koncernu. Amerykanie mają jeszcze joint venture z AvtoVAZem w Togliatti. Powodem tak drastycznej decyzji jest próba ograniczenia strat w Rosji spowodowanych spadek sprzedaży aut. Przy tym najbardziej ucierpiały marki ze średniego segmentu rynku. Auta najdroższe, nadal postrzegane przez Rosjan jako inwestycja, sprzedają się znacznie lepiej. Tyle, że większość marek premium i luksusowych jest dostarczana właścicielom poza krajem, głównie na Lazurowym Wybrzeżu, w Szwajcarii oraz w Londynie.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy