Reklama

Polska whisky zadebiutuje w USA

Na przełomie marca i kwietnia 2015 r. do sprzedaży trafić może pierwsza whisky spółki Z. Kozuba i Synowie. Do debiutu nie dojdzie jednak w Polsce, ale w Stanach Zjednoczonych, gdzie firma buduje drugą destylarnię.

Aktualizacja: 07.02.2015 12:24 Publikacja: 07.02.2015 07:01

Polska whisky zadebiutuje w USA

Foto: Fotorzepa/Ryszard Waniek

- Na pierwszy ogień pójdzie straight rye whiskey, następnie nasz single malt i whisky z mieszanki żyta i jęczmienia – mówi „Rzeczpospolitej" Maciej Kozuba z firmy Z. Kozuba i Synowie, specjalizującej się produkcji niszowych, luksusowych alkoholi z Jabłonki koło Nidzicy. - W sumie trzema rodzajami whisky napełnimy ponad 120 tys. butelek, w tempie 5000 butelek miesięcznie.

Polacy na trunek będą musieli poczekać. Unijne przepisy wymagają bowiem, aby whisky leżakowała co najmniej trzy lata w dębowych beczkach.

- To oznacza, że nasza whisky mogłaby trafić do sprzedaży w Polsce najwcześniej w czerwcu bieżącego roku – wyjaśnia Maciej Kozuba.

Jak zaznacza, nie jest to jednak przesądzone. A jeżeli nawet whisky Z. Kozuba i Synowie pojawi się w Polsce, to w niewielki ilościach. - Rok 2014 rok był dla nas ciężki. Postanowiliśmy wyeliminować wszystkie nieefektywne kanały dystrybucji i pozbyć się klientów, którzy mają problemy z terminowym regulowaniem swoich należności – mówi Maciej Kozuba.

Niszowe mają wzięcie w USA

Reklama
Reklama

Gdy kurz po porządkach opadł, zorientowali się, że niewiele ich zostało, co postawiło pod znakiem zapytania ich dalsze zaangażowanie w rozwój sprzedaży na polskim rynku.

- Fani naszej marki nie mają się o co obawiać. Nasze produkty zawsze będzie można nabyć w naszym sklepie producenckim, również przez internet z dostawą pod drzwi – zapewnia Maciej Kozuba. - Niewykluczone, że nowa polityka sprzedaży korzystnie wpłynie na ceny naszych produktów – dodaje.

Firma Z. Kozuba i Synowie powstała 2005 r. Założył ją Zbigniew Kozuba, miłośnik gotowania i dobrego jedzenia, wraz z synami Maciejem i Jakubem.

Niesprzyjające warunki w Polsce oraz rosnąca liczba rzemieślniczych destylarni w USA sprawiały, że spółka z Jabłonki zdecydowała się uruchomić swój drugi zakład na Florydzie St. Petersburg niedaleko Tampy. Będzie tam produkować whisky i być może bourbona.

- Amerykanie oszaleli na punkcie lokalnie wytwarzanych alkoholi o butikowym charakterze. Whiskey i bourbony z małych, niezależnych destylarni biją rekordy popularności wśród lokalnych społeczności i nie tylko. Co więcej, nikt nie ma problemu z wydaniem 60-70 dolarów za butelkę takiej whiskey – zaznacza Maciej Kozuba.

Żytnia wódka już leżakuje

Reklama
Reklama

Produkcja w amerykańskiej destylarni Z. Kozuba i Synowie ruszy najprawdopodobniej w kwietniu tego roku. Właściciele spółki nie zdradzają, ile kosztuje ich uruchomienie wytwórni. Podają jedynie, że inwestycję – największą w historii firmy – sfinansują samodzielnie.

Whisky, choć obecnie kluczowa, nie wyczerpuje pomysłów Z. Kozuba i Synowie. - Wkrótce do sprzedaży trafi nasza nalewka z pigwowca i nalewka wieloowocowa. Intensywnie pracujemy także nad naszą nową wódką żytnią, której próbne nastawy są w trakcie leżakowania – zapowiada Maciej Kozuba.

Nie licząc własnej produkcji, USA jest drugim największym importerem szkockiej whisky. W pierwszej połowie 2014 roku Amerykanie sprowadzili 54,7 mln butelek o pojemności 0,7 l za 327,7 mln euro. Więcej kupili jej wówczas Francuzi (ale wydali na nią mniej , bo niecałe 211 mln euro) – informuje firma Stilnovisti powołując się na Scotch Whisky Association.

Wśród 20 największych rynków eksportowych szkockiej jest także Polska. KPMG w raporcie z 2014 r. podaje, że w 2013 roku wydaliśmy na whisky 1,8 mld zł, wobec 300 mln zł w 2004 r.

Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama