Wzrost przeładunków w portach Szczecin-Świnoujście

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w ciągu 8 miesięcy roku br. przeładowały o 3,3 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie 2015 r., mimo mniejszych przeładunków węgla i rudy - poinformowały w piątek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Publikacja: 16.09.2016 20:44

PAP

- Od początku roku odnotowujemy wzrost przeładunków, który obecnie wynosi ponad 15,5 mln ton towarów - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

- W okresie od stycznia do sierpnia odnotowaliśmy najwyższy bo blisko 17-proc. wzrost przeładunku paliwa. Ta statystyka związana jest z uruchomieniem regularnych, comiesięcznych dostaw LNG do gazoportu w Świnoujściu - wyjaśniła.

Porty odnotowały również 11-proc. wzrost przeładunku zbóż.

- Za ten wynik odpowiada uruchomienie nowego terminala zbożowego w Szczecinie. Elewator „Ewa" wznowił swoją działalność, co przekłada się na nasze statystyki. Dodatkowo odnotowaliśmy większe przeładunki u naszych dotychczasowych operatorów zbożowych zarówno w szczecińskim, jak i świnoujskim porcie - dodała Woźniak-Lewandowska.

Odnotowano również wzrost o 11,2 proc. przeładunku drobnicy promowej.

W ciągu pierwszych 8 miesięcy spadły za to obroty w innych grupach towarowych; przeładunek węgla spadł o 11,5 proc., rudy o 5,3 proc., innych masowych - o 14,3 proc.

- Spadek przeładunku węgla oraz rudy to stały trend, który obserwujemy od 2015 r. Nasze porty są uzależnione od odbiorców z południa Europy. Ilość przeładunku rudy jest zależna od zamówień w hutach czeskich czy słowackich. Statki z węglem nie wybierają naszych portów, ze względu na słabe warunki nawigacyjne toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Armatorzy wybierają porty trójmiejskie - powiedziała Woźniak-Lewandowska. Jak dodała wpływ na spadek przeładunku ma również ekspansja na rynku węgla z Rosji czy Australii.

- W sierpniu zmniejszyły się nasze przeładunki kontenerowe, ze względu na zamknięcie dwóch linii. Pomimo trudnej sytuacji na rynku odnotowaliśmy blisko 2-proc. wzrost w porównaniu z wynikami za podobny okres w ubiegłym roku - zaznaczyła.

- Nasze prognozy są optymistyczne, szacujemy, że w tym roku porty w Szczecinie i Świnoujściu przekroczą wartość 23 mln ton - dodaje.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

- Od początku roku odnotowujemy wzrost przeładunków, który obecnie wynosi ponad 15,5 mln ton towarów - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

- W okresie od stycznia do sierpnia odnotowaliśmy najwyższy bo blisko 17-proc. wzrost przeładunku paliwa. Ta statystyka związana jest z uruchomieniem regularnych, comiesięcznych dostaw LNG do gazoportu w Świnoujściu - wyjaśniła.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy