Nowym zasadom dystrybucji podlegać będą zarówno klienci indywidualni, jak i instytucjonalni. Każdy, kto chce nabyć monety lub banknoty kolekcjonerskie, musi założyć konto w serwisie, a następnie przejść proces certyfikacji, polegający na przesłaniu na adres Centrali NBP oświadczenia o danych osobowych wraz z podpisaną kserokopią dowodu osobistego.
W przypadku użytkowników instytucjonalnych certyfikacja polega na zawarciu umowy pomiędzy sprzedającym a klientem oraz załączeniu aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Każdy użytkownik (osoba lub firma) może założyć w systemie tylko jedno konto.
Informacje o zbliżającej się aukcji będą publikowane w serwisie [link=https://www.kolekcjoner.nbp.pl/kolekcjoner/home.nbp?cid=99681]Kolekcjoner[/link] najpóźniej 7 dni przed jej rozpoczęciem. Ogłoszenie będzie zawierało m.in. cenę wywoławczą za jedną monetę lub jeden banknot, maksymalną cenę jednostkową, liczbę monet lub banknotów wystawianych na aukcję oraz limity sprzedaży (oddzielnie dla użytkowników indywidualnych i użytkowników instytucjonalnych).
Wprowadzenie nowych zasad dystrybucji spowoduje brak pojęcia „ceny emisyjnej” danej monety lub banknotu. Zastąpi ją cena sprzedaży, która zostanie ustalona w drodze aukcji, nie będzie jednak mogła być ona wyższa od ceny maksymalnej podanej w wiadomości o aukcji. – Nowy system sprzedaży sprawi, że ceny monet będą wyższe o 10-15 proc. niż to miało miejsce do tej pory – przewiduje Mirosław Mejer, prezes zarządu spółki Inwestycje Alternatywne Profit, będącej właścicielem portalu e-numizmatyka.pl.
System aukcyjny spowoduje również zwiększenie nakładu monet i banknotów przeznaczonych do ogólnej dystrybucji. Na aukcję trafi nie tylko ta część nakładu, która była sprzedawana w oddziałach okręgowych NBP, ale również cała pula wartości kolekcjonerskich (dotychczas zarezerwowana dla firm), a także pula, która była przeznaczana na potrzeby pracowników banku.