Opłaca się inwestować w sztukę

Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Magdalena Abakanowicz, Henryk Stażewski, Roman Opałka to czołówka pierwszej edycji rankingu polskich artystów współczesnych. Ich prace są już bardzo drogie, ale ceny pewnie jeszcze wzrosną

Publikacja: 13.03.2008 04:10

Tadeusz Kantor, Człowiek z parasolami

Tadeusz Kantor, Człowiek z parasolami

Foto: Fine Art

Po raz pierwszy w Polsce powstał ranking najlepszych polskich artystów współczesnych – Kompas sztuki. Został ułożony przez 79 galerii, zarówno komercyjnych, jak i zajmujących się tylko promocją sztuki. Jest wskazówką nie tylko dla kolekcjonerów, marszandów, ale również dla tych, którzy interesują się malarstwem, rzeźbą lub fotografią.

Tworzone na świecie rankingi powstają według różnych reguł. Punkty przyznawane są na przykład za udział w wystawach indywidualnych w określonych miejscach, za uczestnictwo w ważnych ekspozycjach zbiorowych, recenzje w liczących się magazynach sztuki w ostatnich 12 miesiącach itp. Takimi m.in. zasadami kieruje się niemiecki „Kunstkompass”. Od ponad 30 lat, każdego 1 listopada, oczekiwany jest przez międzynarodowe sfery artystyczne. Na początku był bojkotowany przez środowisko, teraz opublikowanie „Wielkiej setki artystów” przez „Capital” jest znaczącym wydarzeniem.

Mimo spektakularnych sukcesów niektórych polskich artystów, nasz rynek nadal jest młody i dość płytki. Obowiązujące na Zachodzie reguły nie mają u nas zastosowania. Dlatego nasz ranking powstał w inny sposób.

Zwróciliśmy się do profesjonalistów z prośbą o wytypowanie najlepszych polskich twórców (przyjęliśmy, że byli oni aktywni w życiu artystycznym po 1945 r. ). Gwarantem jakości listy są osoby, które podjęły się oceny. Są to wysokiej klasy specjaliści: krytycy sztuki, artyści, cenieni kuratorzy. Szefują bądź są właścicielami prestiżowych placówek zajmujących się sztuką, takich jak m.in. CSW Zamek Ujazdowski, BWA Zielona Góra, BWA Arsenał, Galeria Biała, Atlas Sztuki, Starmach Gallery, Zderzak, Zapiecek, Program, Lokal_30, Galeria Wizytująca, Galeria Klimy Bocheńskiej.

Każdy z profesjonalistów wskazał dziesięciu według niego najważniejszych twórców uprawiających różne dyscypliny sztuki (pierwszy otrzymywał 10 pkt, każdy następny o jeden mniej). Wyniki zostały zliczone automatycznie, bez możliwości ingerowania w system.

Z tych subiektywnych ocen powstała obiektywna lista. Najlepiej o tym świadczy ilość głosów oddanych na artystów z pierwszej dwudziestki – tworzą oni niekwestionowaną czołówkę.

Kompas sztuki jest pomocny dla wszystkich, którzy kupują dzieła, łącząc pasję kolekcjonerską z racjonalną, długofalową lokatą. Jest on także wskazówką dla specjalistów art bankingu – dopiero rozwijających się na naszym rynku usług w zakresie inwestowania w sztukę, proponowanych przez niektóre banki.

Wartością rankingu jest nie tylko zaprezentowanie pierwszej ligi, ale także przedstawienie wszystkich artystów, niezależnie od miejsca, jakie zajęli (w sumie 256 nazwisk). Kompas sztuki będzie się ukazywać co roku, co pozwoli zorientować się w aktualnej pozycji danego artysty. Oprócz ogólnej punktacji pokazujemy, jak poszczególni twórcy są postrzegani przez galerie handlowe i niekomercyjne.

Na stronie www.kompassztuki.pl znajdują się dodatkowe informacje o artystach i reprodukcje ich dzieł. Podane są również adresy i informacje o wszystkich galeriach, które pojawiły się w rankingu.

Ceny dzieł sztuki współczesnej

O wysokości cen decyduje jakość pracy, wielkość dzieła, technika, okres twórczy, w jakim obraz czy rzeźba powstały.

Dzieła Magdaleny Abakanowicz, Romana Opałki, Mirosława Bałki są obecne na rynkach światowych już od lat 80. ubiegłego wieku, w Polsce są trudno dostępne. „Abakany” można teraz kupić w cenie od 100 tys. euro, obrazy Opałki od 300 tys. euro, a za niewielką pracę Bałki trzeba wyłożyć kilkadziesiąt tysięcy euro. W ciągu ostatnich 20 lat ceny dokonań tych twórców wzrosły kilkakrotnie.

1989 r.

olej/płótno 100 – 300 dol.

2003 r.

olej/płótno 70 tys. zł

2005 r.

olej/płótno 128 tys. zł

2005 r.

olej/płótno 160 tys. zł

2007 r.

olej/płótno 220 tys. zł

1989 r.olej/płótno 100 – 300 dol.

lata 90. XX wieku

olej/płótno od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł

2002 r.

olej/płótno 131 tys. zł

2003 r.

akryl/płótno 90 tys. zł

2007 r.

olej/płótno 205 tys. zł

2007 r.

akryl/płótno 140 tys. zł

1989 r.

relief 100 – 300 dol.

2002 r.

relief 19 tys. zł

2002 r.

relief 78 tys. zł

2006 r.

relief ponad 80 tys. zł

Więcej: www.kompassztuki.pl

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy