Rz: Czy rozwój Software As a Service, czyli programów dostępnych online, jest zagrożeniem dla modelu biznesowego SAP?
Jose Duarte: Software As a Service nie jest zagrożeniem, lecz szansą dla SAP. Według nas ten model będzie wzbudzał coraz większe zainteresowanie klientów ze względu na łatwość jego wykorzystania. Inne jego zalety to krótki czas wdrożenia rozwiązań i elastyczne koszty. W modelu SAS można płacić tylko za czas wykorzystywania rozwiązania. Z tego względu już ponad rok temu uruchomiliśmy własne rozwiązanie SAS, czyli SAP Business ByDesign. To produkt skierowany do rozwijających się firm średniej wielkości, które zazwyczaj nie inwestują w zintegrowane rozwiązania informatyczne podobnego typu. Dlatego produkt usługowy pozwala nam dotrzeć do niezagospodarowanej części rynku. Jego potencjał na całym świecie oceniamy na 15 miliardów dol.
Jakie są plany SAP w Polsce?
W Polsce SAP jest najsilniejszy w sektorze dużych przedsiębiorstw. Jesteśmy liderem także wśród małych i średnich firm, czyli globalnie w najważniejszej dla nas grupie klientów. Coraz więcej firm z tego sektora, planując inwestycje w oprogramowanie, bierze pod uwagę SAP. Obecnie przedsiębiorstwa z sektora MSP stanowią około 80 proc. nowych klientów SAP w Polsce. W najbliższych kilku latach zamierzamy się skupić na utrzymaniu dominacji w sektorze wielkich przedsiębiorstw. Chcemy być największym dostawcą oprogramowania dla firm mających 40 mln zł i więcej rocznego obrotu. Udział SAP w polskim rynku rośnie dwa razy szybciej niż on sam.
Jaki procent przychodu SAP generuje polski rynek?