Chcemy gonić Europę w e-usługach

Na e-administrację dostaliśmy z Brukseli ponad 1,1 mld euro na lata 2007 – 2013. Dzięki tym pieniądzom urzędy publiczne mają zacząć w końcu świadczyć e-usługi z prawdziwego zdarzenia

Publikacja: 16.10.2008 03:35

Z funduszy UE dla administracji centralnej realizowanych ma być 29 projektów. Ich koszt to 3,2 mld z

Z funduszy UE dla administracji centralnej realizowanych ma być 29 projektów. Ich koszt to 3,2 mld zł, z czego UE dołoży 2,7 mld zł. Zgodnie z zasadami unijnej pomocy mają one zostać zrealizowane i rozliczone z dotacji najpóźniej do końca 2015 r.

Foto: Rzeczpospolita

Polska znajduje się na drugiej pozycji od końca wśród 27 krajów UE pod względem usług on-line świadczonych przez administrację publiczną – wynika z ostatnich badań unijnego urzędu statystycznego Eurostat. Z 20 podstawowych usług wybranych przez Eurostat w 2007 r. w Polsce w pełni interaktywnych było 25 proc. Średnia dla krajów UE wyniosła 59 proc. By zmienić te niechlubny obraz Polski zacofanej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji stawia teraz na e-usługi. To zdecydowana zmiana dotychczas stosowanej strategii. W poprzednich latach skupialiśmy się bowiem na informatyzacji urzędów. Wyposażano je w coraz nowszy sprzęt, co owszem ułatwiało pracę urzędnikom, ale przeciętny obywatel miał z nich niewiele pożytku.

MSWiA ma potężny instrument do realizacji swoich celów. Zarządza bowiem 2,7 mld zł na e-administrację, które otrzymaliśmy z UE w ramach programu „Innowacyjna gospodarka” na lata 2007 – 2013. Wstępna lista projektów, które mają być realizowane z tej puli, została już ustalona. Znalazły się tam takie propozycje, jak e-podatki, e-rejestracja firm, informatyzacja wydziału ksiąg wieczystych, platforma usług elektronicznych dla klientów ZUS itp.

Największe wartościowo przedsięwzięcia realizowane będą w dziedzinie ochrony zdrowia. Trzy projekty kosztować mają 836 mln zł, z czego większość pochłonie jeden, tzw. platforma informacji o zdarzeniach medycznych – 718 mln zł.

– Dzięki niemu drogą elektroniczną będzie można się zarejestrować u lekarza, otrzymać informację o dostępności usług medycznych, poprosić o konsultację medyczną. Możliwe też będzie przesłanie tą drogą wyników badań – mówi „Rz” Leszek Sikorski, dyrektor Centrum Systemów Informatycznych Ochrony Zdrowia. Poza pacjentami nowa platforma ma też ułatwiać życie NFZ, umożliwiając rozliczenia między funduszem a szpitalami.

Zamierzenia rządu są bardzo ambitne. Pytanie, czy uda się je zrealizować. – Trudno dziś postawić tezę, że za kilka lat odczujemy poważny skok w rozwoju e-usług dla ludności i przedsiębiorstw – komentuje Jarosław Tworóg, wiceprezes Polskiej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji. – Po pierwsze, nie wiemy dokładnie, co jest zapisane w tych projektach. Nie znamy analiz, jakie dokładnie rodzaje usług mają powstać, ani szacunków, kto i w jakiej skali będzie z nich korzystał – dodaje ekspert. Jego zdaniem istnieje niebezpieczeństwo, że tak naprawdę spora część środków zostanie przeznaczona na infrastrukturę techniczną, integrowanie systemów, tworzenie kolejnych baz danych itp. W tych dziedzinach także mamy spore zapóźnienia.

Również w samorządach ma się w najbliższych latach podnieść poziom dostępności urzędów online. W ramach regionalnych programów operacyjnych na e-administrację urzędy marszałkowskie, które zarządzają tymi programami, wyasygnowały 1,2 mld zł. W konkursach o unijne dotacje mogą startować gminy, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe, instytucje kultury itp.

[ramka][b]Ranking „Rzeczpospolitej”[/b]

Wciąż nam daleko do realizacji idei e-samorządu – wynika z pierwszego rankingu innowacyjnych gmin, który „Rz” przeprowadziła w lipcu tego roku. Żadna z gmin, które wzięły udział w naszym badaniu, nie uzyskała maksymalnej liczby punktów, a tylko 21 otrzymało więcej niż 50 pkt na 100 możliwych. Najczęściej jedynym przejawem zastosowania nowoczesnych technologii w samorządzie była możliwość uzyskania przez mieszkańców informacji z urzędu za pośrednictwem e-maila. W kategorii e-usługi dla mieszkańców najlepsze okazały się Poznań, Stargard Szczeciński, Bydgoszcz, Katowice i Częstochowa. W większości z tych miast drogą elektroniczną można było załatwić sprawy meldunkowe, zgłosić działalność gospodarczą czy skorzystać bezpłatnie z Internetu. Najwięcej innowacyjnych gmin jest w woj. śląskim, pomorskim i małopolskim; najmniej w warmińsko-mazurskim, lubelskim i podlaskim. [/ramka]

[ramka][b]Maciej Salomon, ekspert firmy doradczej Eficom[/b]

Wedle aktualnych zasad programów operacyjnych, także regionalnych, zaobserwować można wyraźne wyodrębnienie działań związanych z infrastrukturą teleinformatyczną od działań związanych z rozwojem e-administracji. Jest to korzystne, ale nie daje gwarancji, że środki zostaną realnie wydane na rozwój e-usług. W ramach programów możliwa jest bowiem realizacja projektów typu back-office, wspomagających jedynie zarządzanie urzędem, a nietworzących realnych usług dostępnych w formie elektronicznej dla obywateli i przedsiębiorstw. Elementem zapewniającym, iż urzędy będą rozwijać jednak e-usługi i swoją działalność w tym obszarze są wskaźniki oraz cele realizacji poszczególnych działań: kiedy narzucają one wprowadzenie e-usług, projekty, które nie będę tego zakładać, będą gorzej oceniane. Oznacza to, że urzędy, które będą chciały kupować sprzęt i oprogramowanie tylko na własne potrzeby, dostaną mniejsze dofinansowanie z UE. [/ramka]

Polska znajduje się na drugiej pozycji od końca wśród 27 krajów UE pod względem usług on-line świadczonych przez administrację publiczną – wynika z ostatnich badań unijnego urzędu statystycznego Eurostat. Z 20 podstawowych usług wybranych przez Eurostat w 2007 r. w Polsce w pełni interaktywnych było 25 proc. Średnia dla krajów UE wyniosła 59 proc. By zmienić te niechlubny obraz Polski zacofanej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji stawia teraz na e-usługi. To zdecydowana zmiana dotychczas stosowanej strategii. W poprzednich latach skupialiśmy się bowiem na informatyzacji urzędów. Wyposażano je w coraz nowszy sprzęt, co owszem ułatwiało pracę urzędnikom, ale przeciętny obywatel miał z nich niewiele pożytku.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy