Od początku września czeskie dzieci rozpoczęły w szkołach podstawowych i średnich obowiązkową naukę finansów. Ten program był przygotowywany przez ostatnie trzy lata.
Dzieci najpierw się uczą, czym jest gotówka i co to są bezgotówkowe formy pieniędzy, jakie są metody płatności. Tematem lekcji jest też zarządzanie budżetem domowym, jego dochodami i wydatkami. Już na tym etapie mali Czesi poznają swoje prawa konsumenckie i dowiadują się, co robić, kiedy zostaną one naruszone.
Zarys strategii edukacji finansowej czeski rząd przyjął jeszcze na jesieni 2007 r. Projekt powstał w resorcie finansów przy współpracy innych ministerstw i branżowych organizacji rynku finansowego. 19-stronicowy dokument zawiera plan konkretnych działań na lata 2007 – 2013 dla trzech resortów odpowiedzialnych za wdrożenie strategii: finansów, edukacji oraz przemysłu i transportu. Rozpisane zostały w nim też role dla organizacji rynku finansowego oraz dla organizacji społecznych i konsumenckich, a także dla mediów. Programem edukacji będzie objęte całe społeczeństwo – nie tylko dzieci i młodzież, ale również osoby dorosłe, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. grup wykluczenia finansowego. Chodzi o osoby o niskim poziomie wykształcenia czy te niezdolne do spłaty własnego zadłużenia.
– Czeska strategia edukacji finansowej jest bardzo chwalona w Komisji Europejskiej, gdzie uznana została niemal za wzór do naśladowania – mówi Krzysztof Kaczmar, dyrektor biura Fundacji Kronenberga.
Kryzys, który dotknął Europę na jesieni 2008 r., ujawnił ogromne braki w edukacji finansowej jej mieszkańców. Rządy poszczególnych państw wróciły do pomysłu stworzenia narodowych programów w tym zakresie. Pod koniec kwietnia w Brukseli spotkali się unijni eksperci, by dyskutować o wpływie kryzysu na edukację finansową obywateli oraz o rosnącym zainteresowaniu nie tylko rządów, ale też organizacji konsumenckich i samych firm finansowych tworzeniem programów edukacji.