Umowy operatorów z klientami na celowniku UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skrytykował największych operatorów za niedozwolone praktyki stosowane przy zawieraniu umów z klientami i niejasności w regulaminach. - Problem dotyczy wszystkich operatorów. Chcieliśmy mu zaradzić, pisząc wzorcowe regulaminy świadczenia usług, ale projekt okazał się niewykonalny - komentuje dla rpkom.pl Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Publikacja: 06.05.2010 16:09

Umowy operatorów z klientami na celowniku UOKiK

Foto: UOKiK

Aż 12 proc. klientów firm telekomunikacyjnych nie czyta umów, pod którymi składa swoje podpisy, a kolejne 56 proc. przegląda je tylko pobieżnie - ogłosił [b]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów[/b]. Dziś zaprezentowany został raport urzędu [i]Konsumenci na rynku usług telekomunikacyjnych[/i].

Urząd poinformował o wynikach kontroli praktyk stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych przy zawieraniu umów na odległość, za pośrednictwem internetu. Jak ujawniła [b]Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel[/b], prezes UOKiK, urząd miał zastrzeżenia do wszystkich operatorów z grona wielkiej czwórki: [b]PTK[/b], [b]PTC[/b], [b]Polkomtela[/b] oraz [b]P4[/b]. UOKiK zakwestionował stosowane przez operatorów praktyki zawierania umów z klientami. - Jedną z nich był brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Okazało się, że niektórzy operatorzy uznawali za taki moment chwilę, w której klient składał internetowe zamówienie na usługę telekomunikacyjną - mówiła prezes UOKiK.

Urząd zakwestionował także praktykę dostarczania klientom umów do podpisu za pośrednictwem kurierów. - Taka sytuacja praktycznie uniemożliwia dokładne zapoznanie się z umową - powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Takie praktyki według UOKiK stosował PTK Centertel. Urząd miał także zastrzeżenia do sposobu informowania o zasięgu oferowanych usług. Poszło o mapę zasięgu sieci Play, która pokazywała zasięg usług głosowych i dostępu do internetu, utrudniając zapoznanie się z zasięgiem poszczególnych usług oddzielnie.

[obrazek=http://grafik.rp.pl/grafika/501632,514892,9.jpg"/>

Jeden z najważniejszych zarzutów antymonopolowego urzędu dotyczył jdnak błędnego informowania konsumentów o prawie odstąpienia od umowy lub zmiany jej warunków. Jak podaje UOKiK, zasady naruszył PTK Centertel, który nie przyznawał prawa odstąpienia od umowy tym klientom, którzy zmieniali warunki kontraktu telefonicznie (co wymagało akceptacji aneksu do umowy), a po namyśle chcieli z niej zrezygnować. Postępowanie w takich sprawach zostało wszczęte wobec PTK oraz P4.

- Podobne problemy dotyczą praktycznie wszystkich operatorów działających w Polsce. Mamy ich ok. 2,5 tys. Czasem mamy do czynienia ze świadomym działaniem, a niekiedy z nieumiejętnością skonstruowania prawidłowej umowy - skomentowała dla rpkom.pl [b]Anna Streżyńska[/b], prezes [b]Urzędu Komunikacji Elektronicznej[/b]. Jak dodała, w UKE nigdy nie powstały wzorcowe regulaminy, z których mogliby skorzystać operatorzy. - Próby ich stworzenia okazały się nieskuteczne, każda firma świadczy nieco inne usługi, na nieco inny sposób.

- Problemy z umowami i regulaminami były, są i będą. Istnieją jednak pewne narzędzia, które umożliwiają UKE, i nie tylko jemu, reagowanie. Natomiast problemem są usługi świadczone drogą elektroniczną, które naruszają prawo, ale postępowania często są umarzane ze względu na znikomą społeczną szkodliwość czynu. Takie przypadki są drobne, ale jest ich dużo. Tu istnieje znaczna luka w prawie. Współpracujemy z policją np. w sprawach serwisów Pobieraczek czy WykręćNumer.pl, ale załatwienie tych problemów wymaga rozwiązań systemowych - przekonuje prezes UKE.

Przy okazji kontroli operatorów telekomunikacyjnych przeprowadzonych przez UOKiK powstał raport dotyczący przestrzegania praw konsumentów w wybranych transakcjach zawieranych na odległość. Pełny tekst tego dokumentu można pobrać ze strony rpkom.pl [link=http://grafik.rp.pl/grafika/514894.pdf]tutaj[/link].

Aż 12 proc. klientów firm telekomunikacyjnych nie czyta umów, pod którymi składa swoje podpisy, a kolejne 56 proc. przegląda je tylko pobieżnie - ogłosił [b]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów[/b]. Dziś zaprezentowany został raport urzędu [i]Konsumenci na rynku usług telekomunikacyjnych[/i].

Urząd poinformował o wynikach kontroli praktyk stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych przy zawieraniu umów na odległość, za pośrednictwem internetu. Jak ujawniła [b]Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel[/b], prezes UOKiK, urząd miał zastrzeżenia do wszystkich operatorów z grona wielkiej czwórki: [b]PTK[/b], [b]PTC[/b], [b]Polkomtela[/b] oraz [b]P4[/b]. UOKiK zakwestionował stosowane przez operatorów praktyki zawierania umów z klientami. - Jedną z nich był brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Okazało się, że niektórzy operatorzy uznawali za taki moment chwilę, w której klient składał internetowe zamówienie na usługę telekomunikacyjną - mówiła prezes UOKiK.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy