Globalna sprzedaż systemów CRM w ciągu ostatnich 18 miesięcy zwiększyła się o ok. 5 – 7 proc. Z kolei rynek systemów ERP zmniejszył się w ostatnim roku o ok. 25 proc. – ocenia Michael Park, wiceprezes Microsoft Business Solutions (rozmowa poniżej). Większość producentów tego typu systemów, zarówno krajowych (Asseco Business Solutions, Comarch, Teta, BPSC), jak i globalnych (Sage, SAP, Oracle, QAD) przyznaje, że ostatnie 18 miesięcy nie było łatwe.
Firmy wypatrują oznak poprawy koniunktury. Jednym z motorów wzrostu ma być wciąż małe nasycenie systemami wspomagającymi zarządzanie w małych i średnich firmach.
– Szacujemy, że ok. 40 – 50 proc. MSP nie korzysta z nich lub pracuje na starych systemach, bazujących jeszcze na systemie DOS – mówi „Rz” Wacław Szary, prezes spółki Elektra, części grupy OPTeam.
[srodtytul]Mało chętnych na wynajem[/srodtytul]
Niewykluczone jednak, że producenci oprogramowania będą musieli wymyślić nowe strategie dotarcia do klientów. Okazało się bowiem, że model wynajmu oprogramowania (Software as a Service), do niedawna podstawa ich strategii marketingowych, nie zdobył na razie uznania klientów.