Śląska ikona podbija Polskę

Należące do Kompanii Piwowarskiej Tyskie nie ma sobie równych na krajowym rynku piwa. Pozycji jego marki nie osłabił ani kryzys w branży, ani wprowadzenie do naszego rankingu brandów mocnych alkoholi

Publikacja: 02.12.2010 00:07

Napoje alkoholowe

Napoje alkoholowe

Foto: Rzeczpospolita

Kiedy dziesięć lat temu Tyskie zostawało liderem polskiego rynku piwa, statystyczny Polak wypijał 65 litrów chmielowego trunku rocznie, a udziały marki wynosiły niecałe 10 proc. Obecnie przeciętne spożycie piwa jest o ok. 20 litrów wyższe, a marka kontroluje niemal 15 proc. rynku (pod względem wartości sprzedaży). Jest to na polskim rynku piwa wynik rekordowy: Tyskie daje Kompanii Piwowarskiej większe udziały niż wszystkie marki Carlsberg Polska, trzeciego gracza na rynku.

Ostatnie dwa lata nie należą do udanych w branży piwnej. Po latach szybkiego rozwoju popyt wyhamował. W pierwszej połowie 2010 r. Polacy kupili 16,3 mln hl piwa, o 3,74 proc. mniej niż przed rokiem. Skutki spowolnienia odczuła także Kompania Piwowarska. W pierwszym półroczu 2010 r. sprzedała o 5 proc. piwa mniej niż przed rokiem. Z danych firmy Nielsen wynika, że w sierpniu tego roku firma kontrolowała 41 proc. rynku piwa pod względem wartości sprzedaży. Udziały te były o 1 proc. niższe niż przed rokiem. Jednak kryzys ominął Tyskie. Według Nielsena w sierpniu 2010 r., tak jak przed rokiem, piwo to miało 14,7 proc. rynku.

Marki Kompanii to czołówka pod względem sprzedaży. Druga pozycja z udziałami na poziomie ok. 12 proc. przypadła Żubrowi, a trzecia (7,4 proc.) należy do Lecha, który w naszym rankingu mocy zajął trzecie miejsce. Za nimi są marki notowanej na GPW grupy Żywiec. Do Tatry, Żywca i Warki w sierpniu tego roku należało po 6,8 proc. rynku.

W czym tkwi tajemnica sukcesu Tyskiego? Jego strategia promocyjna zakłada, że ma być marką dla każdego, kto ma ochotę napić się piwa, bez względu na wiek, miejsce zamieszkania i zamożność. W przeciwieństwie do niego Lech ma określoną grupę konsumentów. Jest produktem kupowanym przez wykształconych i młodych mieszkańców największych miast. W reklamach najczęściej pije się go podczas imprez.

Marki wódki, które w tym roku po raz pierwszy znalazły się w naszym rankingu, okazały się słabsze niż brandy piwa, najpopularniejszego alkoholu w Polsce. Najmocniejsza z marek wódek Żubrówka uplasowała się na piątej pozycji, wyprzedzając m.in. Żołądkową Gorzką, od lat najpopularniejszą wódkę gatunkową w Polsce, oraz lidera rynku Czystą de Luxe.

Na moc marki Żubrówka, firmującą aromatyczną wódkę sporządzaną na bazie nalewu na trawie żubrowej z Puszczy Białowieskiej, składają się i tradycja (jej historia sięga 1928 roku), i wyróżniające się butelka z charakterystycznym źdźbłem. Pomaga też sprawna dystrybucja, która w Polsce sięga prawie 95 proc., co oznacza, że kupić można ją praktycznie w każdym sklepie.

W pierwszej dziesiątce najmocniejszych polskich marek alkoholi znalazła się też wódka Sobieski, najpopularniejsza polska wódka za granicą. Dobrze za granicą radzi sobie także marka Wyborowa należąca do koncernu Pernod Ricard. W tym roku zajęła 11. miejsce wśród najpopularniejszych wódek świata. Marka, która jest obecna na kilkudziesięciu rynkach świata, w naszym rankingu zajęła 13. pozycję.

Słabsza okazała się moc rynkowego lidera rynku wódek, Czystej de Luxe, jednego z najmłodszych brandów w tej kategorii. Firma Stock Polska wprowadziła na rynek zaledwie trzy lata temu. Zdaniem specjalistów od marek kluczem do sukcesu Czystej de Luxe jest jej nazwa. Nawiązuje ona bowiem do Żołądkowej Gorzkiej. Jacek Sadowski, prezes agencji reklamowej Demo Effective Launching, uważa, że ze względu na zakaz reklamy w powszechnie dostępnych mediach producenci wódki mają bardzo ograniczone możliwości zbudowania marek od podstaw. Dlatego rozszerzanie oferty pod znanymi markami jest w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem. Na razie jednak w naszym rankingu mocy marka Czystej de Luxe znalazła się na odległym 16. miejscu. Większą mocą swego brandu mogą się pochwalić m.in. Soplica, Wyborowa czy Krupnik-czysta wódka, wcześniej znana jako likier.

Beata Drewnowska

Kiedy dziesięć lat temu Tyskie zostawało liderem polskiego rynku piwa, statystyczny Polak wypijał 65 litrów chmielowego trunku rocznie, a udziały marki wynosiły niecałe 10 proc. Obecnie przeciętne spożycie piwa jest o ok. 20 litrów wyższe, a marka kontroluje niemal 15 proc. rynku (pod względem wartości sprzedaży). Jest to na polskim rynku piwa wynik rekordowy: Tyskie daje Kompanii Piwowarskiej większe udziały niż wszystkie marki Carlsberg Polska, trzeciego gracza na rynku.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy