Kiedy dziesięć lat temu Tyskie zostawało liderem polskiego rynku piwa, statystyczny Polak wypijał 65 litrów chmielowego trunku rocznie, a udziały marki wynosiły niecałe 10 proc. Obecnie przeciętne spożycie piwa jest o ok. 20 litrów wyższe, a marka kontroluje niemal 15 proc. rynku (pod względem wartości sprzedaży). Jest to na polskim rynku piwa wynik rekordowy: Tyskie daje Kompanii Piwowarskiej większe udziały niż wszystkie marki Carlsberg Polska, trzeciego gracza na rynku.
Ostatnie dwa lata nie należą do udanych w branży piwnej. Po latach szybkiego rozwoju popyt wyhamował. W pierwszej połowie 2010 r. Polacy kupili 16,3 mln hl piwa, o 3,74 proc. mniej niż przed rokiem. Skutki spowolnienia odczuła także Kompania Piwowarska. W pierwszym półroczu 2010 r. sprzedała o 5 proc. piwa mniej niż przed rokiem. Z danych firmy Nielsen wynika, że w sierpniu tego roku firma kontrolowała 41 proc. rynku piwa pod względem wartości sprzedaży. Udziały te były o 1 proc. niższe niż przed rokiem. Jednak kryzys ominął Tyskie. Według Nielsena w sierpniu 2010 r., tak jak przed rokiem, piwo to miało 14,7 proc. rynku.
Marki Kompanii to czołówka pod względem sprzedaży. Druga pozycja z udziałami na poziomie ok. 12 proc. przypadła Żubrowi, a trzecia (7,4 proc.) należy do Lecha, który w naszym rankingu mocy zajął trzecie miejsce. Za nimi są marki notowanej na GPW grupy Żywiec. Do Tatry, Żywca i Warki w sierpniu tego roku należało po 6,8 proc. rynku.
W czym tkwi tajemnica sukcesu Tyskiego? Jego strategia promocyjna zakłada, że ma być marką dla każdego, kto ma ochotę napić się piwa, bez względu na wiek, miejsce zamieszkania i zamożność. W przeciwieństwie do niego Lech ma określoną grupę konsumentów. Jest produktem kupowanym przez wykształconych i młodych mieszkańców największych miast. W reklamach najczęściej pije się go podczas imprez.
Marki wódki, które w tym roku po raz pierwszy znalazły się w naszym rankingu, okazały się słabsze niż brandy piwa, najpopularniejszego alkoholu w Polsce. Najmocniejsza z marek wódek Żubrówka uplasowała się na piątej pozycji, wyprzedzając m.in. Żołądkową Gorzką, od lat najpopularniejszą wódkę gatunkową w Polsce, oraz lidera rynku Czystą de Luxe.