Reklama

Polacy jeszcze niegotowi na tablety

Aktualizacja: 29.08.2011 18:42 Publikacja: 29.08.2011 18:26

Polacy jeszcze niegotowi na tablety

Foto: ROL

W pierwszym półroczu 2011 roku sprzedało się w naszym kraju 35 - 40 tys. tys. tabletów - podaje IDC. Analitycy tej firmy szacują, że do końca tego roku sprzedaż tych urządzeń wzrośnie do 120 tys. sztuk.

Jeszcze w ubiegłym roku rynek tabletów praktycznie w Polsce nie istniał. Jako pierwsze, w ostatnim kwartale 2010 roku, pojawiły się u nas iPady firmy Apple. W ślad za nimi poszły tablety Samsunga Galaxy Tab. W połowie tego roku na naszym rynku obecnych było już kilkanaście modeli urządzeń z tego segmentu, wyprodukowanych m.in. przez HTC, Asus, Acer czy Lenovo.

Jak wygląda ich sprzedaż? Apple nie ujawnia swoich danych, a większość producentów przez zbyt krótki czas sprzedaje tablety, by zebrać wystarczające informacje na ten temat. Tylko Samsung informuje o 20 tys. sztuk tabletów Galaxy Tab, które znalazły się w kanałach dystrybucyjnych tej firmy w pierwszym półroczu 2011 roku. Firma nie zdradza jednak, ile z tych urządzeń trafiło do klientów końcowych.

- Samsung mógł sprowadzić do Polski sporą liczbę tabletów, ponieważ posiada tu własne magazyny. Trudno byłoby jednak uwierzyć w to, że jest liderem - mówi Damian Godos, analityk firmy IDC. - Sądzę, że najwięcej tabletów w Polsce sprzedaje Apple.

Analityk dodaje, że liczba iPadów w Polsce jest bardzo trudna do oszacowania, bo duża ich część pochodzi z prywatnego importu. Sam Apple odmawia komentarzy na ten temat.

Reklama
Reklama

- Sprzedaż tabletów w Polsce nie jest dla nas zadowalająca - przyznaje Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży w firmie Samsung. - Polski klient ma pod ręką duży wybór tanich laptopów i jeszcze bardziej konkurencyjnych cenowo netbooków, które są często tańsze od tabletów i bardziej od nich uniwersalne. W rzeczywistości więc nie potrzebuje dodatkowego kosztownego urządzenia, do którego użyteczności nie jest jeszcze przekonany - dodaje Wasilewski.

Wtórują mu inni przedstawiciele firm produkujących tablety.

- Rynek tabletów w Polsce jest jeszcze niedojrzały i nie sądzę, by miał szybko rosnąć - mówi Paweł Mucha - Orliński, dyrektor generalny HTC w Europie Środkowo - Wschodniej. - Tablet jako urządzenie pośrednie nie jest na razie Polakom niezbędny do życia.

Barierą jest przede wszystkim wysoka cena urządzenia.

- Polacy zaczną chętniej je kupować, jeśli cena spadnie poniżej 1000 - 1200 zł - przewiduje Zenobia Nowoszewska z firmy Acer.

Mimo to prognozy sprzedaży tabletów nie są dla Polski najgorsze. Według firmy GfK nasi rodacy kupią w tym roku około 100 tys. tych urządzeń. IDC jest jeszcze bardziej optymistyczne.

Reklama
Reklama

- Szacujemy, że do końca tego roku rozejdzie się w naszym kraju jeszcze 80 - 85 tys. tabletów - szacuje Godos. - W 2012 roku liczba ta wzrośnie do 170 tys.

- To są realne prognozy - uważa Szymon Winciorek z firmy ASUS Polska, który jako jeden z nielicznych widzi bliską przyszłość tabletów w jasnych barwach. - Obserwujemy niezaspokojony, rosnący popyt rynkowy na te urządzenia. Możemy spokojnie prognozować, że czekają nas dwu-trzycyfrowe wzrosty obrotów, a najlepszy okres sprzedaży dopiero przed nami. Oczekujemy jednak mocniejszego zaangażowania się operatorów telekomunikacyjnych w ich sprzedaż i promocję.

Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama