Jubilerzy na czele

Po raz pierwszy trzy najmocniejsze marki wśród pozostałych produktów niespożywczych to sprzedawcy biżuterii. Na czele po raz kolejny uplasował się Apart

Publikacja: 15.12.2011 00:16

Jubilerzy na czele

Foto: Archiwum

Nie jest to zaskoczenie, ponieważ w mijającym roku sprzedawcy biżuterii nie żałowali pieniędzy ani na reklamę, ani na udział w różnego typu programach telewizyjnych, filmach czy serialach. Dlatego cała pierwsza trójka naszego zestawienia w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotowała wzrost mocy swoich marek. Co warte podkreślenia, wszystkie te firmy mają swoje centrale w Poznaniu i zdominowały jubilerski rynek w naszym kraju.

Pozycję lidera zajmuje już po raz kolejny Apart. Moc jego wzrosła przez rok o 3 pkt, do 560 pkt. W.Kruk poprawił swoje notowania o 5 pkt (do 513 pkt). Największy wzrost, o 19 pkt, do 467 pkt zanotował trzeci na liście Yes, który w ubiegłym roku zajął dziewiąte miejsce.

W przypadku Apartu moc marki wzmacniała współpraca ze znaną na całym świecie (i popularną w naszej kolorowej prasie) polską modelką Anją Rubik. Pierwszym efektem była kampania skierowana raczej do młodszego odbiorcy, jednak wrześniowa odsłona nowej kampanii biżuterii z brylantami skierowana jest już do znacznie bardziej dojrzałego oraz oczywiście majętnego klienta. Zdjęcia oraz film reklamowy kręcono w Paryżu. Start kampanii połączony był z polską premierą ekskluzywnej marki Harry Winston (zegarki), którą Apart wprowadził do swych wybranych firmowych salonów. Prestiż marki sieci Apart wzmocniło też wprowadzenie biżuterii znanej francuskiej marki Guy Laroche oraz włoskiej Fope Gioielli.

Dodatkowo Apart podaje, że Anja Rubik, jeżdżąc po świecie, nosi zawsze biżuterię z jego salonów, która wzięła udział m.in. w sesji dla magazynu „Vogue". Była również prezentowana podczas pokazu kolekcji domu mody Teresa Rosati w Cannes i w Nowym Jorku. Podobnie jak w latach wcześniejszych Apart jest także partnerem i sponsorem takich wydarzeń, jak Róże Gali, Kobieta Glamour, i współpracuje z uznanymi polskimi projektantami mody, jak Maciej Zie?, Paprocki & Brzozowski czy Tomek Ossoliński. Ważny jest też sponsoring popularnych programów i show telewizyjnych, jak „X-Factor", „Top Model", „Mam Talent", „Taniec z Gwiazdami", użyczanie biżuterii i zegarków na potrzeby realizacji seriali, takich jak „Prosto w serce", „Przepis na życie", czy „Usta usta", oraz filmów, jak np. „Och Karol" czy obecne teraz na ekranach „Listy do M."

Wszystkie te wydarzenia odbijały się sporym echem także w polskiej prasie, co przełożyło się na znajomość i wizerunek marki. Pomagała jej także rozbudowa sieci salonów Apart, których jest już 80. Część jest przebudowywana i rusza pod nowym szyldem Apart Exclusive.

– Będąc liderem, cały czas sami podnosimy sobie poprzeczkę. By utrzymać pozycję najlepszej na rynku firmy – musimy chcieć więcej i lepiej, nie możemy tylko cieszyć się sukcesem i osiąść na laurach. – mówi Piotr Rączy?ski, prezes Apart.

Firma spodziewa się, że mimo spodziewanego spowolnienia w całej branży handlowej ten rok zako?czy z lepszymi wynikami niż w 2010 r. Kolejny także powinien być udany. Apart jako jedyna firma z branży ma licencję na produkcję limitowanej kolekcji na Euro 2012 r. Trafi do sprzedaży już na początku roku.

Inne firmy z czołówki także były mocno widoczne. Trzech jubilerów znalazło się w gronie 21 marek promowanych przez Pozna?. Dodatkowo w okresie świątecznym widać tradycyjną kumulację aktywności marketingowych. W ko?cu to dla tej branży najważniejszy okres w roku.

Dodatkowo W.Kruk szeroko promuje zarówno biżuterię, jak i zegarki, choćby Rolex. Firma ma już sieć ponad 70 salonów i wciąż otwiera kolejne. Wprowadza także szczególnie kojarzone właśnie z tą firmą autorskie kolekcje biżuterii, jak ostatnie Witraże. Firma regularnie przeprowadza też akcje reklamowo-promocyjne w sklepach oraz konkursy dla klientów, także za pośrednictwem serwisu Facebook.

Z kolei Yes zaatakował wyjątkowo mocno i aktywność firmy była znacznie wyższa niż w latach wcześniejszych, co przełożyło się na wyjątkowo mocny wzrost mocy tej marki, istniejącej na rynku od niemal 30 lat. Jej salony podobnie jak dwóch pozna?skich rywali także można znaleźć w centrach handlowych w całym kraju.

Jeśli chodzi o firmy spoza branży jubilerskiej, to zastanawia spadek mocy marki Zelmer (aż o 27 pkt), mimo że firma także nie oszczędza na aktywności marketingowej i przeprowadza regularnie duże kampanie, wciąż wprowadzając też nowe produkty. Bardzo wyraźny spadek, bo aż o 61 pkt, zanotował również prawdziwy rynkowy weteran, czyli marka E. Najwidoczniej sentyment do znanych jeszcze z PRL marek słabnie w zestawieniu z bardzo silną międzynarodową konkurencją. Spadły bowiem także wskaźniki dla takich marek jak Ludwik, Canpol, Mastercook czy Amica. Mimo że jeśli chodzi o sprzedaż, wciąż radzą sobie bardzo dobrze.

Nie jest to zaskoczenie, ponieważ w mijającym roku sprzedawcy biżuterii nie żałowali pieniędzy ani na reklamę, ani na udział w różnego typu programach telewizyjnych, filmach czy serialach. Dlatego cała pierwsza trójka naszego zestawienia w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotowała wzrost mocy swoich marek. Co warte podkreślenia, wszystkie te firmy mają swoje centrale w Poznaniu i zdominowały jubilerski rynek w naszym kraju.

Pozycję lidera zajmuje już po raz kolejny Apart. Moc jego wzrosła przez rok o 3 pkt, do 560 pkt. W.Kruk poprawił swoje notowania o 5 pkt (do 513 pkt). Największy wzrost, o 19 pkt, do 467 pkt zanotował trzeci na liście Yes, który w ubiegłym roku zajął dziewiąte miejsce.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy