Najmocniejsze jabłko wśród polskich marek

Amerykanie jabłkiem sygnują znane na całym świecie komputery Apple. Polakom z rajskim owocem kojarzy się Tymbark, najmocniejsza marka napojowa w naszym kraju

Publikacja: 15.12.2011 00:20

Najmocniejsze jabłko wśród polskich marek

Foto: Archiwum

Jabłko w logo Tymbarku pojawiło się dwie dekady temu i do dziś jest znakiem rozpoznawczym najpopularniejszych soków i napojów w Polsce. Autorem sukcesu marki jest grupa Maspex, jedna z największych firm spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Kiedy w 1999 r. przejmowała markę i podhalański zakład od Skarbu Pa?stwa za ok. 100 mln zł, udziały Tymbarku w rynku wynosiły tylko kilka procent. Obecnie zbliżają się do 30 proc., a na 100 Polaków 98 dobrze zna tę markę.

Tymbark dociera także za granicę. Maspex eksportuje soki i napoje do ok. 30 krajów na świecie. Nawet do tak egzotycznych jak afryka?ska Liberia.

Od chwili, gdy Tymbark stał się częścią Maspeksu, grupa zainwestowała, głównie w unowocześnienie fabryki, znacznie ponad 100 mln zł. Największa inwestycja, za 60 mln zł, miała miejsce w 2004 r. Maspex zainstalował wówczas w Tymbarku linię z technologią aseptyczną, która pozwalała na produkcję soków i napojów bez użycia barwników i konserwantów.

Duże moce produkcyjne to jednak, jak przyznają w Maspeksie, połowa sukcesu. Druga to reklamy i promocje. – Marka Tymbark wspierana jest przez niemal cały rok – mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex. – Wykorzystujemy wiele narzędzi, od kampanii obejmujących telewizję, radio, prasę i Internet poprzez przygotowywanie ogólnopolskich promocji konsumenckich do mocnego wsparcia w miejscach sprzedaży – dodaje.

W tym roku kampania promocyjna Tymbarku odbywała się pod znakiem 75. urodzin marki: w 1936 r. w Tymbarku z inicjatywy młodego inżyniera sadownictwa Józefa Marka powstała pierwsza na Podhalu spółdzielnia owocarska. W ramach przekuwania rocznicy na sukces wizerunkowy marki Maspex przeprowadził w tym roku kampanię reklamową pod hasłem „Tymbark? 75 lat razem". Na rynku pojawiła się też limitowana edycja opakowań soków, nektarów i napojów ze zdjęciami z tymbarskiego archiwum.

Głośna była także akcja z udziałem ok. 1,4 tys. pracowników w 30 miejscowościach w Polsce. W jeden z październikowych weekendów rozdali wraz ze swoimi rodzinami i przyjaciółmi niemal 750 tys. jabłek. – To pierwsza tego typu akcja w historii grupy Maspex i branży soków, nektarów i napojów – wyjaśnia Dorota Liszka.

Do kanonu działa? promocyjnych przeszły tymczasem kapsle zamykające napoje Tymbarku, w tym najbardziej znany o smaku jabłkowo-miętowym. Pierwsze napisy pod kapslem, m.in. „uszy do góry", pojawiły się w 1993 r. Początkowo było ich osiem. Obecnie – 490. – Napisy pod kapslami były czymś nowym, intrygującym. Dziś kapselek stał się ikoną Tymbarku – mówi Liszka. – Co minutę czyta je prawie 200 osób – wylicza.

Popularność Tymbarku sprawiła, że w 2007 r. Maspex zdecydował się powalczyć także o rynek wody butelkowanej. Skojarzenie z sokami i napojami było jednak zbyt silne i konsumenci nie chcieli kupować wody èródło Tymbark. Produkt zniknął z rynku, a Maspex zostawił tylko wodę z dodatkiem soku.

W Polsce od lat niekwestionowanym liderem rynku wody jest Żywiec Zdrój. Przez lata był też najmocniejszą marką wśród napojów bezalkoholowych. W tym roku po raz pierwszy od 2005 r. musiał jednak oddać pierwsze miejsce na podium naszego zestawienia marce Maspeksu.

Trzeciego miejsca nie dał sobie odebrać Hortex. Na początku tego roku firma unowocześniła logo oraz zmieniła opakowania swoich produktów, a na przełomie listopada i grudnia wystartowała z kampanią reklamową soków jabłkowych.

Beata Drewnowska

Jabłko w logo Tymbarku pojawiło się dwie dekady temu i do dziś jest znakiem rozpoznawczym najpopularniejszych soków i napojów w Polsce. Autorem sukcesu marki jest grupa Maspex, jedna z największych firm spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Kiedy w 1999 r. przejmowała markę i podhalański zakład od Skarbu Pa?stwa za ok. 100 mln zł, udziały Tymbarku w rynku wynosiły tylko kilka procent. Obecnie zbliżają się do 30 proc., a na 100 Polaków 98 dobrze zna tę markę.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy