Chodzi nie tylko o coraz częstsze wyjazdy Polaków, którzy chcą oglądać ofertę firm na targach w Niemczech, Rosji czy Włoszech. Krajowe firmy także coraz chętniej stawiają tam własne stoiska.
Szczególnie silna jest konkurencja za zachodnią granicą. W Niemczech działa kilka prężnych ośrodków, jak choćby Messe Duesseldorf. Centrum ma niemal 306 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej i – jak podaje – z ponad 40 organizowanych imprez aż 23 są numerami jeden na świecie w swoich branżach. Firma ma także przedstawicielstwo w Polsce. Z kolei targi w Hanowerze zajmują powierzchnię około 1 mln mkw. Na zwiedzających czeka niemal 9 tys. miejsc parkingowych w wielopoziomowych garażach, a także 5 tys. miejsc na otwartych parkingach wokół terenów targowych. Co roku w targach w Hanowerze bierze udział około 80 polskich firm, a zwiedzających z naszego kraju jest około 5 tys. Mocnym punktem na mapie targowej jest także Kolonia, gdzie odbywają się jedne z najważniejszych targów przemysłu spożywczego na świecie – ANUGA. Na tegorocznej edycji organizatorzy spodziewali się odwiedzin 150 tys. klientów biznesowych. Oferta prezentowana była na 150 tys. mkw. Tam także coraz częstszym gościem są polskie firmy; w ostatniej edycji wzięło udział ok. 110 wystawców z naszego kraju, z czego najwięcej w segmentach: fine food (produkty żywnościowe z wyższej półki), mleczarstwo i wyroby mięsne. Dodatkowo w ramach programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej" na specjalnie przygotowanym przez PAIiIZ stoisku zaprezentuje się około 20 wybranych firm spożywczych z pięciu województw wschodniej części Polski. Z kolei Targi Norymberskie organizują ponad 120 specjalistycznych imprez targowych i kongresów w Norymberdze oraz w innych miejscach targowych na świecie. W 2010 r. zgromadziły około 30 tys. wystawców (36 proc. spoza Niemiec) i 975 tys. odwiedzających specjalistów (21 proc. spoza Niemiec).
1 mln mkw. powierzchni wystawienniczej mają Targi w Hanowerze, jedne z największych w Europie
Jednak konkurencji nie brakuje też w innych krajach. Język polski można często usłyszeć choćby na kwietniowych targach designu w Mediolanie. Wystawiają się tam także firmy z Polski, jak choćby Comforty.
Także w bliskim sąsiedztwie nie brakuje rywalizacji. Rywalem polskich firm są choćby Targi Brno, największe w Czechach, dysponujące 205 tys. mkw. w 16 pawilonach. Ogółem według branżowej organizacji CENTREX w całym regionie w 2010 r. firmy targowe dysponowały 1,4 mln mkw. powierzchni wystawienniczej. Odwiedziło je 2,6 mln osób.