Trzeba jednak pamiętać, że UKNF nie zajmuje się rozstrzyganiem indywidualnych sporów klientów z instytucjami finansowymi. Zadaniem tej instytucji jest eliminowanie praktyk, które mogłyby naruszać przepisy prawa albo interesy klientów.
Zawiadomienia o praktykach budzących wątpliwość można zgłaszać korespondencyjnie (Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa),
osobiście w kancelarii urzędu lub poprzez elektroniczny formularz dostępny na stronie www.knf.gov.pl.
Przy KNF działa także Sąd Polubowny. Zajmuje się on indywidualnymi przypadkami klientów instytucji finansowych. Jednak by mógł rozstrzygnąć spór, wymagana jest zgoda obu stron, a instytucje finansowe niechętnie ją wyrażają. Na 93 wnioski w tej sprawie, jakie wpłynęły w okresie kwiecień 2010 – marzec 2011 (ostatnie dostępne dane), zgodę uzyskano tylko w trzech przypadkach. W sześciu kolejnych strony zawarły porozumienie we własnym zakresie.
Postępowanie przed Sądem Polubownym jest tańsze niż przed sądem powszechnym. Opłata za mediację wynosi 250 zł od każdej ze stron. Jeżeli uda się doprowadzić do porozumienia, zwracane jest 70 proc. tej kwoty. Opłata za postępowanie sądowe, gdy powodem jest np. klient banku, też wynosi 250 zł.