Czy jest skuteczny sposób, aby znaleźć dobrego pracownika do supermarketu albo rzutkiego prezesa firmy? Wiedza i kompetencje pracowników, ich doświadczenie, charaktery to jedne z głównych czynników konkurencyjnych firmy. Dlatego rekrutacja stała się najważniejszym procesem kadrowym ? pisze Jacek Woźniak, autor książki „Rekrutacja. Teoria i praktyka" wydanej przez PWN.
Zapotrzebowanie na pracowników można prezentować na trzy sposoby: odwołując się do zadań, do kompetencji i do charakteru kandydata.
Kompetencja to taka dyspozycja danej osoby, która prowadzi do zachowań zgodnych z wymogami stanowiska pracy. Zakłada się, że kandydat oprócz wiedzy ma różne ukryte zdolności, które przydadzą się firmie w realizacji jej misji (np. dobre zdrowie, zaangażowanie, motywacje, np. religijne, odwaga). ? Szukamy piratów, a nie członków marynarki - ogłosiła firma Apple, sugerując wolność od zasad i oczekiwań oraz pochwałę łamania sztywnych zasad, czyli kreatywności i innowacji. Z kolei rekrutacja na podstawie charakteru odwołuje się do wartości, jakie dana osoba realizuje w życiu oraz do ich zgodności z działalnością firmy.
Jeśli już wiadomo, kogo firma potrzebuje, może go szukać przez Internet. Okazuje się, że mimo ułatwień, jakie daje sieć, barierą jest ograniczony do niej dostęp, a to sprawia, że nasze zapotrzebowanie będzie ciągle trafiać do tej samej grupy odbiorców. Dlatego e-rekrutacja nie jest jeszcze powszechna nawet w USA. Duże firmy zatrudniają w ten sposób niespełna 1/3 przyjmowanych do pracy. Kolejnym sposobem są ogłoszenia w prasie i zbieranie CV.
Książka jest praktycznym przewodnikiem po zagadnieniach rekrutacji i selekcji. Autor przedstawia cały proces doboru personelu, rozpoczynając od wyznaczenia potrzeb kadrowych i tworzenia profili rekrutacyjnych , poprzez opisanie narzędzi ,aż po wybór pracowników oraz ich adaptację do pracy. Znajdziemy w niej opis kompletowania kadr z uwzględnieniem aktualnych teorii, metod i narzędzi popartych przykładami wprost z przedsiębiorstw.