Firmy chcą zmieniać świat na lepszy

Szacunek do środowiska naturalnego i społeczeństwa oraz troska o ład korporacyjny już na stałe wpisały się w strategie biznesowe przedsiębiorstw.

Publikacja: 24.11.2022 15:00

Odpowiedzialne praktyki nie są już jedynie działaniami wizerunkowymi, a firmy stosujące je na co dzień udowadniają, że da się pogodzić ekspansję z poszanowaniem dla ludzi i środowiska, co zaskakująco pozytywnie odbija się na wynikach finansowych – uważają eksperci z Krajowej Izby Gospodarczej.

Zauważają, że ze względu na nowe wymagania legislacyjne wprowadzane przez Radę Unii Europejskiej, obejmujące coraz większą liczbę spółek i organizacji, raportowanie kwestii ESG staje się dla nich nieuniknionym prawnym obowiązkiem, a z drugiej strony prezentacja takich działań stała się niezwykle ważnym kryterium oceny dla inwestorów, gdyż te wyniki pokazują im m.in. stabilność, a zarazem potencjał do rozwoju firm.

ESG to skrót oznaczający czynniki, w oparciu o które tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, państw i innych organizacji. Składają się one z trzech elementów: E – środowisko, S – społeczna odpowiedzialność i G – ład korporacyjny.

Weryfikacją podejścia do kwestii ESG jest trwająca już od ponad dwóch lat pandemia oraz tocząca się od 24 lutego wojna w Ukrainie.

– Jest to trudniejszy egzamin, chociaż doświadczenie pandemii spowodowało, że teraz może inaczej wszyscy postrzegamy rolę biznesu w społeczeństwie – mówił „Rz” prof. Bolesław Rok, etyk biznesu.

Przypomniał, że gdy przed dwoma laty firmy włączyły się – oczywiście w różnym stopniu – w walkę z pandemią, zrozumiano, że oprócz prowadzenia działalności gospodarczej, zarabiania pieniędzy, biznes ma też powinności społeczne.

– To spowodowało, że teraz po wybuchu wojny w Ukrainie nie trzeba było namawiać pracowników i kadry kierowniczej do aktywności w obliczu katastrofy humanitarnej. Skala oczekiwań wobec firm gwałtownie wzrosła i nie wszystkie nadążają za tym wzrostem – twierdzi prof. Rok.

Dodał, że dotyczy to nie tylko polskiego rynku, ale globalnie wszystkich firm. – Uczymy się na nowo, jaka jest rola biznesu w społeczeństwie: co biznesowi wolno, a czego nie wolno robić, jak się powinien zachować – podkreśla ekspert.

Przyznał też, że spotkał się z tezą, że to właśnie zainteresowanie ESG spowodowało, że firmy zaczęły uważniej słuchać swoich interesariuszy i wyraźniej dostrzegły pozafinansowy wymiar biznesu i w rezultacie nie mogły teraz pozostać obojętne wobec presji ze strony interesariuszy.

Aż 90 proc. przedsiębiorstw twierdzi, że ich misja zawiera aspekty związane z ESG, ale tylko 67 proc. realizuje je w codziennej aktywności – wynika z badania EY. Eksperci podkreślają jednak, że presja na ten aspekt będzie rosnąć, ponieważ już dla 57 proc. organizacji istotne jest, czy wybrany przez nich kontrahent spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju.

Odpowiedzialne praktyki nie są już jedynie działaniami wizerunkowymi, a firmy stosujące je na co dzień udowadniają, że da się pogodzić ekspansję z poszanowaniem dla ludzi i środowiska, co zaskakująco pozytywnie odbija się na wynikach finansowych – uważają eksperci z Krajowej Izby Gospodarczej.

Zauważają, że ze względu na nowe wymagania legislacyjne wprowadzane przez Radę Unii Europejskiej, obejmujące coraz większą liczbę spółek i organizacji, raportowanie kwestii ESG staje się dla nich nieuniknionym prawnym obowiązkiem, a z drugiej strony prezentacja takich działań stała się niezwykle ważnym kryterium oceny dla inwestorów, gdyż te wyniki pokazują im m.in. stabilność, a zarazem potencjał do rozwoju firm.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Opera prezentuje pierwszą, testową wersję przeglądarki Opera One R2
Dodatki
Hype, halucynacje i koszty
Dodatki
Komunikacja i promocja z dużymi obostrzeniami
Dodatki
Cyfryzacja, robotyka i wzmocnienie geriatrii
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Dodatki
Wciąż wprowadzane za wolno