Ceny paliw zdestabilizowały przewozy drogowe

Szaleństwa cen paliw, Pakiet Mobilności i przede wszystkim napaść Rosji na Ukrainę spowodowały potężne zamieszanie na transportowym rynku.

Publikacja: 24.03.2022 23:00

Ceny paliw zdestabilizowały przewozy drogowe

Foto: Adobe Stock

Przewoźnicy drogowi ponieśli na początku marca potężne straty spowodowane cenowym szczytem paliw. Nie dość, że nie mogli kupić na stacji więcej niż 500 litrów, to jeszcze nie mogli liczyć na hurtowe dostawy do swoich baz. Na dodatek limity cenowe na kartach paliwowych szybko wyczerpały się, powodując nagłe przerwy w jazdach.

Zdesperowani przewoźnicy musieli podnieść ceny usług, ale nie zawsze spotkali się ze zrozumieniem klientów. – Klienci nie zgadzają się na nowe ceny, ale ja nie mogę dokładać – to usługa transportowa, a nie przysługa. Ceny ustalam tygodniowe, nawet nie miesięczne, a i to z duszą na ramieniu – przyznaje współwłaściciel tyskiej firmy EPO-Trans Piotr Ozimek.

Analityk sektorowy Santander Bank Polska Radosław Pelc pociesza, że choć zakładane jest spowolnienie gospodarki europejskiej, to jednak popyt na transport drogowy nie powinien spadać w takim samym tempie jak podaż ciężarówek. – Jeśli zgodnie z szacunkami w pierwszej fali wyjechało na Ukrainę około 30 proc. kierowców, to w przypadku kierowców z licencją do przewozów międzynarodowych jeżdżących dla krajowych przewoźników jest to ubytek rzędu 10 proc. zasobów. Warto przypomnieć, że w Polsce brakuje 60–80 tys. kierowców. W tej sytuacji spadek podaży kierowców może doprowadzić do wzrostu stawek i rywalizacji o pojazdy. Klienci będą musieli liczyć się z wyższymi cenami transportu – ostrzega analityk sektorowy Santander Bank Polska Radosław Pelc. Spodziewa się w krótkoterminowej perspektywie wzrostu stawek i rosnącego niepokoju na europejskim rynku transportowym.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zaapelowało już 10 marca do premiera o działania kompensacyjne.

Prezes ZMPD Jan Buczek wskazuje, że od 24 lutego ceny ON wzrosły o 30 proc. – Nie jesteśmy w stanie przenieść tych lawinowo narastających kosztów na zamawiających transport na ogólnoeuropejskim rynku transportowym, na którym operują konkurenci m.in. z Węgier i Rumunii, których rządy kontrolują obciążenia swoich branż transportowych, wręcz stymulując ich możliwości konkurencyjne – ostrzega prezes ZMPD.

Wysokie ceny panują na całym świecie. Międzynarodowa Unia Transportu IRU skierowała 9 marca do polityków apel o wsparcie transportu drogowego i ograniczenie wzrostu cen paliw, które sięgają szczytów notowanych w 2008 roku. – Przewoźnicy są na skraju bankructwa. Gdyby doszło do upadłości, największe straty poniosą klienci firm transportowych i społeczeństwo z powodu przerwania dostaw – ostrzegł prezes IRU Radu Dinescu.

Zareagowali politycy, np. w Polsce i Belgii, obniżając podatki. – Zwyżki notowań i spadek kursu złotego spowodowały wzrost sprzedaży o 300–400 proc. dziennie. Aby nad tym zapanować, koncerny wprowadziły reglamentację. Widzimy, że powoli sytuacja się stabilizuje i jeśli nie pogłębi się kryzys w Ukrainie, to jest szansa, że ceny w Polsce lekko spadną, ale skutki będziemy jeszcze długo odczuwać wszyscy – uważa prezes zarządu hurtowego dostawcy paliw Marco-Oil Marek Kotkiewicz.

Przewoźnicy drogowi ponieśli na początku marca potężne straty spowodowane cenowym szczytem paliw. Nie dość, że nie mogli kupić na stacji więcej niż 500 litrów, to jeszcze nie mogli liczyć na hurtowe dostawy do swoich baz. Na dodatek limity cenowe na kartach paliwowych szybko wyczerpały się, powodując nagłe przerwy w jazdach.

Zdesperowani przewoźnicy musieli podnieść ceny usług, ale nie zawsze spotkali się ze zrozumieniem klientów. – Klienci nie zgadzają się na nowe ceny, ale ja nie mogę dokładać – to usługa transportowa, a nie przysługa. Ceny ustalam tygodniowe, nawet nie miesięczne, a i to z duszą na ramieniu – przyznaje współwłaściciel tyskiej firmy EPO-Trans Piotr Ozimek.

Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dodatki
Otwórz własną placówkę partnerską Banku Millennium
Dodatki
Co tydzień nowa placówka – VeloBank zaprasza franczyzobiorców
Dodatki
Franczyza McDonald’s: „Budujemy biznes oparty na partnerskich relacjach”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dodatki
Magazyn energii i instalacja fotowoltaiczna – klucz do efektywności energetycznej obiektów przemysłowych