- Prezentujemy poradnik adresowany dla administracji, który powstał w wyniku pracy praktyków, tych którzy zajmują się ochroną danych osobowych w urzędach i obsługiwaniem obywateli - mówił minister Marek Zagórski. - To materiał na bazie ich doświadczeń i problemów, które wynikają z ich codziennej pracy. Staramy się tego typu opracowaniami wyjaśniać najważniejsze kwestie. Są tutaj precyzyjne odpowiedzi na 27 najczęstszych pytań. Liczymy, że ten materiał okaże się bardzo pomocy w pracy urzędników – dodał minister.
Przewodnik odpowiada na konkretne pytania urzędników np. czy można transmitować on line posiedzenia rady gminy bez anonimizacji imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach, w tym gości; czy organizując imprezę masową trzeba poinformować na plakacie, że uczestnictwo w niej jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku.
Zobacz cały przewodnik (pdf)
- Wdrażanie RODO jest jednym z codziennych problemów polskiej administracji w ostatnim czasie - mówił podczas konferencji wiceminister Paweł Szefernaker. - Ważne jest, aby w urzędach odnaleźć balans pomiędzy stosowaniem wprost przepisów rozporządzenia, a codziennym funkcjonowaniem, tak żeby nie paraliżowało to pracy urzędów. Jestem pewien, że ten przewodnik, oparty na realnych pytaniach urzędników, będzie ważnym punktem odniesienia dla wiele stosujących te przepisy – dodał.
Przewodnik to efekt pracy Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych powołanej w Ministerstwie Cyfryzacji, by powstrzymać zjawisko tzw. RODO-paniki i przygotować odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w związku z przetwarzaniem danych osobowych w różnych sektorach. Powstały już przewodniki dla sektora ochrony zdrowia, branży FinTech, czy dla przedsiębiorców w związku z Brexitem. Opublikowany dzisiaj przewodnik dla administracji jest czwartym materiałem wydanym przez Grupę.
Czytaj też:
RODO: objaśnienia prawne dla przedsiębiorców Ministerstwa Cyfryzacji
Brexit: co z danymi osobowymi. UODO wyjaśnia