Jej analitycy szacują, że nadal, mimo obecnego spowolnienia gospodarczego, będzie rosła sprzedaż wyrobów spirytusowych, wina, piwa oraz napoi alkoholowych gotowych do spożycia, tzw. RTD.
W 2010 r. mieszkańcy regionu wydadzą na mocne alkohole, m.in. wódkę, ok. 45,9 mld dolarów, czyli o nieco ponad 3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Do 2012 r. wartość tego segmentu rynku zwiększy się w Europie Wschodniej do niemal 46,5 mld dol.
Z ok. 58,7 mld w 2008 r. do 64,7 mld dol. w 2010 r. urośnie sprzedaż piwa. Natomiast o ok. 13,8 proc., do prawie 28,4 mld dol., wzrosną w tym czasie wydatki na wino.
Wbrew pesymistycznym prognozom części przedstawicieli branży, analitycy Euromonitora zakładają, że popyt na alkohole będzie rósł także w Polsce. Najszybciej będzie rosła sprzedaż gotowych drinków. W 2010 r. Polacy kupią 6,5 mln litrów tych napojów, wydając na nie prawie 50 mln dolarów, o ponad 11 proc. więcej niż w 2008 r. Do 2012 r. wydatki na te produkty zwiększą się do 52,3 mln dolarów.
Według Euromonitora w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy najwolniej na polskim rynku będzie zwiększała się sprzedaż wina. W 2010 r. wyniesie ona 966,6 mln dolarów i będzie o ok. 1,5 proc. wyższa niż w 2008 r. Do niemal 7,96 mld dolarów – z 7,79 mld w 2008 r. – zwiększy się w tym czasie sprzedaż piwa. W 2012 r. Polacy powinni przeznaczyć na ten alkohol 8,1 mld dol.