Do takich wniosków doszli eksperci z firmy Morgan Stanley Research, która opublikowała niedawno raport „Internet Trends”. Według Katy Huberty, jednej ze współautorek raportu, liczba mobilnych internautów w 2014 r. osiągnie ok. 1,7 mld. Rok później ma to być już niemal 2 mld ludzi.

Mobilny Internet zyskuje na świecie popularność znacznie szybciej niż sieć stacjonarna. Jeszcze w 2007 r. z Internetu w komórce lub urządzeniu przenośnym korzystało ok. 400 mln osób. W tym czasie internautów używających tradycyjnego dostępu było ponad 1,1 mld.

Jednym z głównych powodów tego stanu rzeczy jest pogarszająca się sytuacja finansowa większości operatorów telekomunikacyjnych na świecie. Usługi głosowe, przez wiele lat będące podstawą ich działalności, przynoszą coraz mniejsze przychody. To skutek liberalizacji kolejnych rynków, konkurencji cenowej oraz rosnącej popularności usług niegłosowych, która eksplodowała wraz z upowszechnieniem tanich wiadomości esemesowych pod koniec lat 90.

W poszukiwaniu nowych źródeł przychodu większość operatorów, którzy posiadają własne maszty nadawcze, rozbudowuje obecnie sieć, by w oparciu o nowe technologie, takie jak LTE (telefonia czwartej generacji, pierwsze sieci już działają w Skandynawii), za kilka lat zaproponować klientom szerokopasmowy Internet w komórce, o prędkościach porównywalnych z dzisiejszymi ofertami stacjonarnymi.