Kontrakt hinduski zagrożony

Bumar nie jest w stanie wykonać tegorocznych zobowiązań wynikających z wartego miliard złotych indyjskiego kontraktu na dostawy wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3

Publikacja: 21.05.2012 15:23

Kontrakt hinduski zagrożony

Foto: spółka

Jeszcze nikt w zarządzie Bumaru nie mówi o wycofywaniu się z umowy, na dostawy 204 WZT-3 za 275 mln dolarów ale jest pewne, że Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy nie mają szans na dostarczenie w tym roku do Indii pierwszych kilkudziesięciu pojazdów. Związkowcy z czołgowych Łabęd – głównego wykonawcy WZT 3 twierdzą, że już w maju firma przerwała realizacje umów z poddostawcami komponentów. W zeszłym tygodniu konieczność renegocjacji kontraktu z Hindusami potwierdził podczas forum ekonomicznego w Katowicach Krzysztof Krystowski nowy prezes grupy Bumar.

Wiceszef holdingu, Mariusz Andrzejczak dodaje iż  zarząd sprawdza opłacalność  eksportowej umowy, która od początku budziła wątpliwości. – Nie mogę sobie wyobrazić sytuacji w której podjęlibyśmy się eksportu WZT-3  ze stratą dla firmy – mówi Andrzejczak.

W kilka tygodni po podpisaniu styczniowego kontraktu, m. in. z powodu nierealistycznych zobowiązań zaciągniętych w Indiach, wymieniony został niemal cały zarząd Bumaru z prezesem Edwardem E. Nowakiem na czele.

Ostatecznie rada nadzorcza zbrojeniowej grupy, jeszcze w trakcie wymiany jej kierownictwa, zatwierdziła indyjski kontrakt. Jednak zamieszanie spowodowane roszadami na  szczytach  zbrojeniowego koncernu i brak indyjskiej akredytywy ( bankowego potwierdzenia finansowania zamówienia przez BEML)  spowodowały opóźnienia już na starcie realizacji  niezwykle ambitnej umowy, która zakładała wykonanie dostaw w ciągu zaledwie trzech lat.

Jak się dowiedziała „Rz", nowy zarząd Bumaru jest zainteresowany utrzymaniem kontraktu, jednak w poprawionym, realistycznym kształcie. Chciałby pilnie renegocjować umowę, jednak  dostęp do partnerów z BEML-a jest obecnie zamknięty. Szef tej korporacji  pozostaje w areszcie domowym w związku z podejrzeniami korupcyjnymi związanymi z innymi kontraktami zbrojeniowymi w Indiach i dochodzeniem prowadzonym przez rządowe służby w New Delhi.

Zdzisław Goliszewski, szef Solidarności w Zakładach Mechanicznych w Łabędach ostrzega, że utrata kontraktu indyjskiego może pogrzebać  gliwicką fabrykę. Produkcja i eksport WZT -3 miały dać pieniądze i czas czołgowym zakładom do uruchomienia nowego programu pancernego dla  polskiej armii.

Jeszcze nikt w zarządzie Bumaru nie mówi o wycofywaniu się z umowy, na dostawy 204 WZT-3 za 275 mln dolarów ale jest pewne, że Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy nie mają szans na dostarczenie w tym roku do Indii pierwszych kilkudziesięciu pojazdów. Związkowcy z czołgowych Łabęd – głównego wykonawcy WZT 3 twierdzą, że już w maju firma przerwała realizacje umów z poddostawcami komponentów. W zeszłym tygodniu konieczność renegocjacji kontraktu z Hindusami potwierdził podczas forum ekonomicznego w Katowicach Krzysztof Krystowski nowy prezes grupy Bumar.

Dane gospodarcze
Inflacja w listopadzie jednak wyższa. GUS zrewidował dane
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Małe chwile radości dla kredytobiorców walutowych. Stopy procentowe w dół
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dane gospodarcze
Kolejni członkowie RPP mówią w sprawie stóp procentowych inaczej niż Glapiński