Porażka caracali w Polsce nie zniechęciła Airbusa

Airbus Helicopters koncern należący do europejskiego giganta lotniczego, po kontrowersyjnym zamknięciu przez Warszawę przetargu na wojskowe śmigłowce wielozadaniowe nie zwinął swoich interesów w Polsce.

Aktualizacja: 07.04.2018 13:58 Publikacja: 07.04.2018 09:00

Porażka caracali w Polsce nie zniechęciła Airbusa

Foto: materiały prasowe

Jego założone trzy lata temu jeszcze w ogniu batalii o zamówienia armii na helikoptery wsparcia śmigłowcowe biuro projektowe w Łodzi pracuje pełną parą.

- Właśnie zdmuchnęliśmy świeczki na urodzinowym torcie i podsumowujemy dotychczasowe dokonania - mówi „Rz" Tomasz Krysiński wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters.

Łódzcy inżynierowie bez kompleksów

Łódzkie Biuro Badań AH znacznie się rozwinęło – liczy już 53 specjalistów w tym 48 inżynierów. Fundator jest dumny, że co trzeci pracownik to kobieta a średnia wieku w zespole ledwie przekracza 28 lat. – Młodość, kompetencje, do tego pragmatyczne podejście i inicjatywa przy rozwiązywaniu najbardziej złożonych problemów i zupełny brak kompleksów to ogromna wartość kadry łódzkiego ośrodka - mówi Krysiński. Airbus powierza zespołowi odpowiedzialne zadania: projektowanie struktur, dokonywanie obliczeń i prace konstruktorskie. Permanentnie trwa też szkolenie młodych specjalistów. - Nie ma miesiąca by i polscy inżynierowie nie uzupełniali praktycznej wiedzy w zakładach Airbus Helicopters we Francji czy w Niemczech – zapewnia wiceprezes AH.

Obliczenia i testy wiropłatów przyszłości

Airbus zainwestował w bazę badawczą – już kilka lat temu powstało w Łodzi centrum testowania wirników głównych. Ma 12 metrów wysokości i średnicy i pozwala na bardzo szczegółowe badania układu głównego napędu w warunkach zbliżonych do realnych. To unikalne na skalę światową urządzenie umożliwia przeprowadzanie skomplikowanych testów dwóch wirników równocześnie. Celem prac jest optymalizacja budowy nowej generacji napędów, cichych, o wyższej sprawności energetycznej i mniejszej masie niż stosowane obecnie. W ostatnich miesiącach polskie biuro badań Airbusa koncentrowało si ę na opracowaniach dotyczących śmigłowca AH - 160, sprawdzano struktury i systemy amortyzacji drgań. Łódzki zespół specjalistów został także włączony do rozwoju najnowszych konstrukcji, które przejmą w przyszłości rolę środków transportu między metropoliami a także dowiozą jak miejska powietrzna taksówka City Airbus - pasażerów do centrów miast.

W Łodzi prowadzi się ważne obliczenia dotyczące wytrzymałości i optymalizacji konstrukcji nowych wiropłatów hybrydowych. Airbus Helicopters pracuje bowiem nad statkami powietrznymi pionowego startu takimi jak Racer - czyli następca eksperymentalnego X-3, bardzo szybki, ale ekologiczny, śmigłowiec hybrydowy do lotów na dłuższe dystanse, realizowany w ramach unijnego programu CleanSky 2.

(Maszyny te będą rozwijać prędkości przelotowe o 50 proc. większe od klasycznych śmigłowców).

Airbus w spółkach i na politechnikach

Należący do europejskiej Grupy Airbus, helikopterowy potentat który dzierży trzecią część światowego rynku wiropłatów, zatrudnia ponad 20 tys. pracowników a w zeszłym roku uzyskał przychody w wysokości 6,5 mld euro. W Polsce , oprócz łódzkiego biura projektów pracuje dla AH co najmniej 10 małych i średnich firm w tym spółki z Warszawy czy Czechowic. AH zleca też pracę zespołom badaczy w kilku krajowych ośrodkach politechnicznych.

–Obecnie co najmniej setka naukowców, w tym kilkudziesięciu specjalistów na Politechnice Łódzkiej ale też fachowcy z innych technicznych uczelni uczestniczyło lub aktualnie bierze udział w programach badawczych zleconych przez nasz śmigłowcowy koncern – mówi Tomasz Krysiński.

Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej