Reklama

Kurierzy nie zachwycają moralnością płatniczą

Rozwój cyfryzacji oraz inne sposoby komunikowania się zmieniły i wciąż zmieniają strukturę usług w branży pocztowej.

Publikacja: 21.08.2018 21:00

Kurierzy nie zachwycają moralnością płatniczą

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Z jednej strony powodują spadek liczby przesyłek listowych, a z drugiej dynamiczny wzrost usług kurierskich na towary kupowane przez internet. Przełomowe zmiany zaszły w branży także wskutek wdrożenia kolejnych unijnych dyrektyw liberalizujących rynek usług pocztowych, spowodowały one silny wzrost konkurencji wśród działających na nim podmiotów i w konsekwencji wywołały konieczność dywersyfikacji źródeł przychodów, optymalizację kosztów oraz innowacyjność.

Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej po okresie stagnacji z 2016 r. w 2017 r. nastąpił dynamiczny wzrost polskiego rynku pocztowego. Jego wartość wzrosła rok do roku o 10 proc. (o 764 mln zł), do 8,4 mld zł. Przy czym zmianie towarzyszył sięgający 1,6 proc. spadek wolumenu usług pocztowych, z 1,9 mld sztuk do 1,87 mld. Najsilniejszy wzrost nastąpił w segmencie usług kurierskich i można się spodziewać, że w kolejnych latach będzie rósł dalej. Powód? Zakaz handlu w niedzielę i coraz popularniejsze zakupy w sieci także żywności.

Na rynku usług pocztowych wciąż dominujący, sięgający 83,8 proc. wolumenu i 57,1 proc. przychodów, udział miała Poczta Polska. Pozostali operatorzy zrealizowali w 2017 r. 303,3 mln usług, czyli o 14 proc. mniej, głównie w wyniku spadku liczby przesyłek listowych, jednak wartość ich przychodów zwiększyła się o 7,4 proc. Na 21 892 placówki pocztowe do operatorów alternatywnych należało 14 328. Działają oni głównie w trzech segmentach: usług powszechnych, przesyłek kurierskich i innych usług pocztowych. Przy czym 123 operatorów świadczyło usługi tylko w jednym z segmentów, 74 wyłącznie w zakresie usług kurierskich, a jedynie sześciu we wszystkich trzech segmentach (spośród tych sześciu dwóch miało znaczący udział w rynku pocztowym). 68 operatorów działało lokalnie (na terenie miasta lub powiatu oraz województwa), 33 w skali kraju, 39 w skali kraju i za granicą, a dwóch tylko za granicą.

Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie BIK o firmach z branży „Pozostała działalność pocztowa i kurierska" (PKD 5320) wynika, że odsetek firm z opóźnionymi płatnościami na koniec czerwca 2018 r. wynosił 9,5 proc. To niemal dwa razy więcej niż średni udział firm z problemami płatniczymi dla całej gospodarki (5,0 proc.), a i tak nie do końca oddaje to obraz sytuacji, bo w grupie spółek kapitałowych zajmujących się działalnością pocztową problem jest zdecydowanie większy. Gdy wśród małych firm z klasy 5320 przeterminowane zobowiązania kredytowe i pozakredytowe na min. 30 dni i kwotę co najmniej 500 zł ma 9,0 proc., czyli co jedenaste przedsiębiorstwo, to wśród spółek kapitałowych problem tego rodzaju jest już udziałem aż 23 proc., czyli niemal co czwartej.

Reklama
Reklama

Dwie trzecie firm z prezentowanej branży, nieterminowo regulujących swoje zobowiązania, opóźnia płatności partnerom biznesowym, zdecydowanie rzadziej zdarzają się opóźnienia wobec banków. Jednak wartościowo zdecydowanie większa część zaległości dotyczy banków – 23,9 mln zł (76 proc.), bo przypada na opóźnione zobowiązania kredytowe. Łączna wartość zaległych zobowiązań firm zajmujących się działalnością pocztową i kurierską, które zostały zarejestrowane w bazach BIG InfoMonitor i BIK, wyniosła na koniec I półrocza 31,4 mln zł.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama