Reklama

Koniec z seksistowskimi reklamami w Wielkiej Brytanii

Reklamy przedstawiające mężczyzn zmagających się z pracami domowymi czy kobiety próbujące nieudolnie zaparkować samochód, lub seksownie reklamujące auta są zakazane w Wielkiej Brytanii.

Aktualizacja: 15.06.2019 12:26 Publikacja: 15.06.2019 11:46

Koniec z seksistowskimi reklamami w Wielkiej Brytanii

Foto: Bloomberg

ula

Rządowa agencja Advertising Standards Authority (ASA) zapowiedział całkowitą eliminację reklam zawierających szkodliwe stereotypy - informuje "The Independent".

Niemcy: Kampania ministerstwa - półnadzy modele w kaskach

Zgodnie z nowym prawem reklamy nie mogą zawierać scenariusza, który utrwala stereotypy związane z płcią. Wśród przykładów wymieniono m.in. leżącego i odpoczywającego mężczyznę, gdy kobieta sprząta dom, czy pokazywanie, że zajęcia naukowe i edukacja jest dla chłopców, a nie dla dziewcząt.

Twórcy reklam będą mieli problemy jeśli będą pokazywać scenki o charakterze machistowskim - silny, odważny mężczyzna i rozchichotane kobiety, albo pokazując prześmiewczo mężczyzn, wykonującego typowo kobiece czynności. Eliminacja seksizmu ma dotyczyć obu płci.

Według ASA wiele reklam utrwala nieprawdziwe i szkodliwe stereotypy: na przykład pokazują mężczyznę lub kobietę, którzy nie wykonali zadania z powodu swojej płci, albo reklamy skierowane do świeżo upieczonych matek, które sugerują, że idealny wygląd lub utrzymanie porządku w domu są ważniejsze niż samopoczucie.

Reklama
Reklama

W maju tego roku ASA zakazała reklamy Porsche po skargach konsumentów, iż jest ona poniżająca, seksistowska oraz nieodpowiedzialna. Reklama ukazywała kobietę ubrana w obcisłą spódnicę i buty na wysokim obcasie, która leży wśród narzędzi. Górna połowa jej ciała schowana jest pod samochodem. Jedna z nóg jest ugięta, co odsłania fragment uda. Całość podsumowuje hasło: „Attractive servicing".

To kolejna kampania agencji, która dotychczas walczyła z reklamami, które uprzedmiotowiają ludzi, promują nadmierną seksualizację czy pokazują nierealne lub niezdrowe sylwetki kobiet i mężczyzn.

Brytyjska branża reklamowa ma sześć miesięcy na przygotowanie się do nowych zasad. Natomiast eksperci z ASA mają 12 miesięcy, aby upewnić się, że nowe zasady są spójne i nie pozostawiają żadnej "furtki", która można byłoby je obejść.

Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama