Szansa dla kolei w nowym budżecie Unii Europejskiej

Budowa i finansowanie infrastruktury kolejowej były głównymi tematami Kongresu Rozwoju Transportu w Wieliczce. Eksperci rynku transportowego są przekonani, że w nowej perspektywie finansowej UE kolej otrzyma sowite wsparcie.

Publikacja: 24.11.2019 21:00

O rozwoju rynku kolejowego dyskutowali eksperci: dr Mirosław Antonowicz członek zarządu PKP S.A.(na

O rozwoju rynku kolejowego dyskutowali eksperci: dr Mirosław Antonowicz członek zarządu PKP S.A.(na zdj. pierwszy z prawej), Czesław Warsewicz prezes PKP Cargo (w środku) i Michał Niewiadomski, „Rzeczpospolita” (pierwszy z lewej)

Foto: materiały prasowe

Podczas inauguracji Kongresu europoseł Kosma Złotowski zwrócił uwagę, że transport kolejowy ze względu na swoją niskoemisyjność będzie finansowany również w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej w latach 2020–2027 r. – Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu. Musimy ją rozwijać, mając na uwadze klimatyczne cele UE – stwierdził Złotowski.

Transport intermodalny ożywi eksport

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo SA, mówił o potrzebie rozwoju transportu intermodalnego. – Obserwujemy tu dwucyfrowy wzrost rocznie, ale potrzebne są inwestycje w terminale przeładunkowe. Obecnie mamy ich 37, a już widzimy, że trzeba ich znacznie więcej – stwierdził. Szef PKP Cargo zwracał uwagę, że chce rozwijać projekty, które służą Polsce. – Infrastruktura jest fundamentem rozwoju gospodarki naszego kraju. Kolej jest jego ważnym ogniwem. Potrzebujemy większej synergii w tym obszarze – mówił Czesław Warsewicz.

Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, mówił o potrzebie rozwoju portów przeładunkowych. – 70 proc. światowego handlu odbywa się poprzez porty. Należy zwiększyć nasze zaangażowanie w budowę infrastruktury punktowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie nie tylko wykorzystać nasze centralne położenie w Europie między Wschodem a Zachodem, ale przede wszystkim zwiększać nasz eksport, bo internacjonalizacja przedsiębiorstw zwiększa rentowność biznesu – mówił wiceprezes PKP SA. Podkreślał znaczenie budowanej i modernizowanej infrastruktury. – Jej rola oprócz typowo transportowej ma też funkcje akceleracyjne, integracyjne i społeczne – stwierdził. W najbliższych latach powstaną w Polsce centra przesiadkowe. – Jedno z nich będzie zlokalizowane w Rzeszowie. Na dworcu mamy kolej, autobusy, myślimy też o integracji innych środków transportu, a także o wspólnych biletach, tak by ten transport kombinowany był jak najbardziej wygodny dla pasażerów – mówił Antonowicz. Wiceprezes PKP SA wspomniał również o programie budowy i rewitalizacji dworców. – Obecnie mamy około 150 inwestycji na tych obiektach w całym kraju – stwierdził.

Szybko i ekologicznie

Piotr Majerczak, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe, poinformował, że obecnie realizowane są inwestycje o wartości 40 mld zł. – Te budowy są w różnych stadiach rozwoju. Mamy Krajowy Program Kolejowy, którego wykonanie potrwa do 2023 r., 70 mld zł, jakie zostaną wpompowane w infrastrukturę kolejową, będą widoczne w skali całego kraju – stwierdził. Dzięki inwestycjom liniowym podróż na wielu odcinkach zostanie skrócona. – Od 2020 r. zaczniemy obserwować przyspieszenie na wielu odcinkach. W kolejnych latach prędkość pociągów będzie sukcesywnie zwiększana ze 160 do 250 km na godzinę. Szybciej pojedziemy z Warszawy do Łodzi, a także do Poznania. Skrócony czas dojazdu będzie też z centrum Polski do Krakowa, Katowic i Gdańska – zapewniał wiceszef PKP PLK.

Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility, zwracał uwagę, że kolej coraz częściej wykorzystuje zaawansowane technologie informatyczne. – Współpracujemy z jednym z producentów wagonów i coraz więcej taboru wyposażamy w cyfrowe urządzenia, dzięki którym usprawnia się zarządzaniem transportem. Wiele systemów, które zostały wdrożone przed laty, z powodzeniem służy zwiększaniu bezpieczeństwa na kolei – mówił Celiński.

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka, zwracał uwagę, że sieć kolejowa stanowi szkielet dla rozwoju elektromobilności. – Transport szynowy emituje cztery razy mniej CO2 i zanieczyszczeń niż transport lotniczy. To sprawia, że kolej jest coraz bardziej konkurencyjna na rynku krajowym dla połączeń lotniczych. W Niemczech trzykrotnie zmniejszono stawkę VAT na bilety kolejowe, by zwiększyć atrakcyjność tej formy transportu – mówił Hołda.

Członek zarządu PKP Energetyka zwracał równie uwagę na decentralizację, digitalizację i dekarbonizację. – Powołanie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei ma za zadanie zwrócić uwagę na lepsze wykorzystanie zasobów, jakie posiadamy. Chcemy zmniejszyć zużycie energii o 1,2 TWh rocznie, a także zredukować emisję CO2 o 1 mln ton w skali roku. W prace centrum zaangażowali się przewoźnicy, bo ważne jest podnoszenie świadomości u maszynistów, w jaki sposób można dzięki rekuperacji odzyskiwać energię – mówił.

Leszek Hołda poinformował też, że spółka chce inwestować w odnawialne źródła energii, które dzięki znaczącemu rozproszeniu będą zasilać sieć trakcyjną w Polsce.

Podczas inauguracji Kongresu europoseł Kosma Złotowski zwrócił uwagę, że transport kolejowy ze względu na swoją niskoemisyjność będzie finansowany również w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej w latach 2020–2027 r. – Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu. Musimy ją rozwijać, mając na uwadze klimatyczne cele UE – stwierdził Złotowski.

Transport intermodalny ożywi eksport

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Biznes
Poznaliśmy zwycięzców Young Design 2024! Już można zobaczyć ich projekty!
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił